Friday, January 16, 2015

CONTOH TUGASAN TRANSFORMASI SEJARAH PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA (SJH3023)

1.0      PENGENALAN

Apa yang selalu diwarisi oleh negara-negara yang telah dijajah ialah satu sistem pendidikan yang tidak memenuhi keperluan dan kehendak negara itu dengan sepenuhnya. Negara-negara yang baru merdeka telah tidak teragak-agak untuk mencari satu sistem pendidikan yang pada pendapat mereka sesuai dengan kemajuan dan keadaan negara mereka sendiri.

Di Malaysia, proses mencari satu sistem pelajaran yang dapat memenuhi kehendak-kehendak rakyat dan keperluan negara bermula dengan Laporan Razak (1956). Laporan Razak 1956 merupakan cadangan-cadangan yang dibuat oleh satu jawatankuasa iaitu Jawatankuasa Pendidikan 1956 yang ditubuhkan oleh kerajaan sementara Parti Perikatan yang memerintah Tanah Melayu pada ketika itu.

Jawatankuasa ini ditubuhkan pada bulan September 1955 dan dipengerusikan oleh Tun Abdul Razak bin Haji Hussein, Menteri Pendidikan ketika itu. Jawatankuasa ini memikul tanggungjawab berat untuk melakukan reformasi dan pembaharuan dalam sistem pendidikan dan dasar-dasar yang dicadangkannya merupakan dasar-dasar reformasi pendidikan.

Jawatankuasa ini, dalam laporannya menyatakan bahawa "tujuan dasar pendidikan di dalam negara ini adalah untuk menyatukan budak-budak daripada semua bangsa dalam negara ini dengan menggunakan satu peraturan pendidikan yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan Bahasa Kebangsaan sebagai bahasa pengantar utama dengan cara beransur-ansur". Kenyataan ini membayangkan kepentingan cara hidup demokrasi dengan sikap tolak ansur dan mendukung semangat perpaduan kaum.

2.0      ISI KANDUNGAN LAPORAN RAZAK

Cadangan-cadangan yang terkandung di dalam Laporan Razak 1956 adalah seperti berikut :
i.       Untuk menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, semua murid dalam semua jenis sekolah kerajaan dan bantuan kerajaan wajib mempelajari Bahasa Melayu. Murid-murid pada tahun akhir sekolah rendah wajib lulus Bahasa Melayu untuk menaiki sekolah menengah, dan wajib lulus juga mata pelajaran tersebut dalam peperiksaan menengah rendah dan menengah atas.

ii.      Untuk meningkatkan kualiti pengajaran Bahasa Melayu, sebuah institut bahasa wajar dibina oleh kerajaan bagi mengeluarkan guru-guru bahasa Melayu yang terlatih dan pakar, dan bagi menjalankan kajian bagi perkembangan bahasa Melayu. Selain itu, kerajaan wajar membina satu agensi sastera untuk menerbitkan bahan-bahan pendidikan dan bacaan dalam bahasa Melayu.

iii.    Untuk memastikan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi, kelulusan dalam bahasa Melayu perlu untuk memperoleh jawatan dalam perkhidmatan kerajaan, mendapat biasiswa kerajaan, dan untuk memasuki maktab-maktab perguruan.

iv.    Pengarah Pendidikan hendaklah memastikan bahawa mutu pembelajaran bahasa Melayu dipertingkatkan di sekolah-sekolah menengah dan bahasa itu wajib menjadi mata pelajaran prinsipal dalam Sijil Tinggi Persekolahan. Tambahan lagi, tabung khas mesti diwujudkan di universiti untuk pengajian bahasa Melayu.

v.      Sekolah-sekolah rendah kebangsaan ditubuhkan dan ditaja oleh kerajaan, dan bahasa Melayu menjadi bahasa pengantar di sekolah-sekolah berkenaan. Sekolah-sekolah rendah jenis kebangsaan Inggeris, Cina dan Tamil terus kekal dengan bahasa pengantar masing-masing. Memandangkan bilangan pendaftaran murid akan bertambah, maka langkah wajar perlu dibuat oleh kerajaan adalah membina maktab-maktab perguruan bagi mengeluarkan tenaga kerja guru terlatih yang mencukupi.

vi.    Semua sekolah rendah dan menengah kerajaan dan bantuan kerajaan mesti menggunakan satu sukatan pelajaran dan peperiksaan yang standard. Geran kewangan untuk sekolah-sekolah adalah pada kadar seragam.

vii.   Saiz sesuatu sekolah sewajarnya tidak melebihi 600 orang murid dalam 15-16 buah bilik darjah, dan saiz sesuatu kelas tidak melebihi 40 orang murid.

viii.  Menteri Pendidikan bertanggungjawab terhadap dasar-dasar pendidikan dalam Persekutuan Tanah Melayu, sekolah-sekolah menengah, latihan guru, pendidikan teknik dan perdagangan, peperiksaan, dan geran kewangan yang disalurkan kepada kerajaan negeri dan penguasa pelajaran setempat untuk pendidikan rendah.

ix.    Peruntukan undang-undang diadakan untuk menubuhkan Jemaah Pengelola bagi semua sekolah rendah dan menengah.

x.      Satu badan bebas Jemaah Nazir diwujudkan untuk menyelia sekolah-sekolah, dan jemaah melaporkan terus dan beberapa tanggungjawab kepada Menteri Pendidikan dalam menjalankan tugas-tugasnya. Jemaah Nazir mempunyai hak untuk melawat mana-mana sekolah tajaan kerajaan, tetapi tidak ada kuasa untuk mengeluarkan arahan atau perintah kepada kakitangan sekolah.

xi.    Satu latihan guru bersepadu diwujudkan untuk menyeragamkan latihan guru di maktab-maktab perguruan, dan diadakan juga satu skim gaji yang seragam untuk guru-guru berdasarkan kelayakan atau merit, dan mereka boleh diserapkan ke jawatan pentadbiran dan jawatan nazir.

xii.   Dicadangkan ada peraturan dan syarat seragam tentang kemasukan murid, kelas ulangan, pembuangan, dan had umur murid di sekolah rendah.

xiii.  Pembelajaran bahasa Inggeris wajib di sekolah-sekolah rendah.

xiv.  Kursus sekolah menengah adalah dalam tempoh 5-6 tahun, yang membolehkan pelajar mendapatkan pekerjaan selepas mereka tamat atau boleh meneruskan pelajaran ke peringkat lepas menengah. Pendidikan menengah terbahagi kepada tiga jenis, iaitu pendidikan akademik, pendidikan vokasional, dan pendidikan teknik.

xv.   Sekolah menengah bertujuan melatih rakyat yang berupaya bekerja dan rakyat Malaya yang taat serta menggalakkan perkembangan budaya, bahasa dan kemasyarakatan. Untuk tujuan itu, hanya satu jenis sekolah menengah perlu ada agar semua pelajar lulus peperiksaan yang sama, walaupun ada fleksibiliti dalam kurikulum untuk pembelajaran beberapa bahasa dan budaya.

xvi.  Pembelajaran bahasa Melayu dan Inggeris adalah wajib untuk semua murid sekolah menengah.

xvii.Dicadangkan ada peperiksaan saringan masuk ke sekolah menengah pada akhir pengajian sekolah rendah, peperiksaan menengah rendah selepas tiga tahun belajar di menengah rendah, dan peperiksaan Sijil Persekolahan Cambridge pada akhir lima tahun menengah.

xviii. Pendidikan pasca menengah terus dikekalkan untuk membolehkan pelajar-pelajar terbaik belajar dari guru-guru berkaliber untuk bersedia memasuki Universiti Malaya atau universiti luar negara.

xix.  Pendidikan lanjutan atau pendidikan separuh masa diadakan untuk orang dewasa atau orang yang tercicir daripada pendidikan rendah. Kelas-kelas untuk mereka itu diadakan pada waktu petang atau malam. Kelas perdagangan diadakan oleh kerajaan tempatan untuk orang yang tamat pengajian rendah dan bahasa pengantarnya dalam bahasa Melayu atau bahasa lain.

xx.   Pendidikan teknik diadakan oleh maktab teknik atau institut teknik. Maktab teknik untuk pelajar yang telah tamat dan lulus menengah atas, dan institut teknik untuk pelajar-pelajar teknik yang telah tamat dan lulus tiga tahun menengah rendah.

Tujuan utama laporan ini adalah menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa perpaduan dan bahasa pengantar di sekolah. Dengan pelaksanaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, Jawatankuasa Razak mengharapkan agar perpaduan antara kaum di Tanah Melayu dapat dieratkan lagi.

Laporan Razak ini juga bertujuan untuk mengembangkan sistem pendidikan agar jurang perbezaan antara kaum dapat dikurangkan. Selain itu, kewujudan sistem pengurusan pendidikan yang lebih cekap dan berkesan merupakan tujuan lain Laporan Razak tersebut diwujudkan. Tujuan ini berkeupayaan melahirkan masyarakat yang bertoleransi, berdisiplin, terlatih, liberal dan progresif serta berkeupayaan memenuhi keperluan negara yang merdeka dan memperkembangkan sistem pendidikan.

Laporan Razak telah diluluskan pada April 1957 dan dikuatkuasakan sebagai Ordinan Pelajaran 1957. Pelaksanaan perlakuan Jawatankuasa Razak ini agak berjaya dalam semua hal.

3.0 PENGARUH LAPORAN RAZAK KE ATAS PERPADUAN PELBAGAI ETNIK DI MALAYSIA

Perpaduan didefinisikan sebagai satu proses menyatupadukan seluruh masyarakat agar dapat membentuk satu identiti dan nilai bersama serta perasaan cinta dan bangga terhadap tanah air. Menyedari akan wujudnya kesan negatif semasa pemerintahan British di Tanah Melayu yang memecahbelahkan perpaduan kaum, maka satu penyeragaman untuk membaiki hubungan antara kaum perlu dilakukan dengan segera.

Malaysia yang merupakan sebuah negara yang kompleks, bukan sahaja daripada struktur pemerintahannya malah dari segi penduduknya yang terdiri daripada pelbagai kaum. Oleh yang demikian, tindakan bagi mencapai perpaduan yang harmoni dan tahap kerjasama yang erat antara masyarakat berbilang bangsa adalah amat penting.

Satu cara yang penting untuk mewujudkan perpaduan dalam sebuah negara adalah menerusi pendidikan. Pendidikan merupakan alat penting bagi menyemai dan memupuk semangat perpaduan dalam kalangan generasi muda terutamanya pelajar sekolah. Perpaduan melalui pendidikan hanya dapat dicapai menerusi sistem persekolahan dengan kurikulum yang seragam untuk semua kaum. Di samping sistem pendidikan di peringkat sekolah, dasar pendidikan pada peringkat maktab dan universiti perlu dirangka untuk mencapai perpaduan yang lebih kukuh.

Pengenalan Laporan Razak yang mempunyai matlamat memupuk perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia melalui sistem pendidikan telah mula dilaksanakan. Menerusi laporan ini, perpaduan dapat disemai dalam kalangan para pelajar. Laporan ini juga merupakan daya penggerak untuk melahirkan masyarakat Malaysia yang bersatu padu dan berdisiplin.

Di Malaysia, hakikat bahawa pendidikan merupakan faktor unggul dalam membina kerakyatan yang tunggal telah lama disedari. Cabaran yang dihadapi oleh masyarakat telah mendorong pihak kerajaan untuk mewujudkan perpaduan kebangsaan melalui pendidikan. Pihak kerajaan telah mewujudkan sistem persekolahan yang sama bagi semua kaum.

3.1      Bahasa Melayu Sebagai Bahasa Pengantar

Pada asasnya Laporan Razak mencadangkan penubuhan sekolah-sekolah umum yang menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan sekolah-sekolah jenis umum menggunakan bahasa ibunda masing-masing. Kepentingan bahasa Melayu sebagai bahasa perpaduan jelas dinyatakan melalui objektifnya iaitu untuk mencapai perpaduan melalui Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar di sekolah-sekolah.

Penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar amat berkait rapat dengan usaha pembinaan negara bangsa. Bahasa Melayu digunakan untuk membantu mewujudkan perpaduan kebangsaan dan menjadi wahana yang berkesan dalam komunikasi pelbagai kumpulan etnik dan masyarakat yang mempunyai pelbagai dialek. Dengan menguasai penggunaan bahasa Melayu yang betul, individu akan lebih mudah menerima maklumat yang ingin disampaikan oleh individu lain meskipun terdiri daripada etnik yang berbeza.

Selain itu, bahasa Melayu juga dapat membantu pembentukan jati diri bangsa Malaysia yang menggunakan bahasa komunikasi yang mudah difahami. Penggunaan bahasa Melayu tidak menimbulkan isu penghapusan penggunaan bahasa Cina dana bahasa Tamil dalam usaha memelihara perpaduan kaum yang ingin dicapai. Namun begitu, di sekolah menengah penggunaan bahasa Melayu dipraktikkan dengan tujuan memupuk perpaduan antara kaum dalam kalangan pelajar sekolah.

Di samping itu, penggunaan bahasa Melayu mampu mewujudkan perhubungan dan persefahaman antara kaum tanpa menimbulkan rasa curiga daripada mana-mana pihak. Langkah tersebut akan mempercepatkan lagi perpaduan dan keharmonian kaum di negara ini. Kesan daripada objektif Laporan Razak yang memberi keutamaan kepada penggunaan bahasa Melayu telah menyebabkan penekanan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan bahasa kebangsaan diperkuatkan dan dijalankan dengan cara yang lebih berkesan selepas tragedi kaum 1969.

Hari berganti hari, penggunaan bahasa Melayu semkain meluas dan majoriti rakyat Malaysia boleh bertutur dalam bahasa Melayu. Kini, bahasa Melayu telah menjadi bahasa pengantar utama di semua peringkat sekolah. Hal ini membuktikan bahawa melalui penggunaan satu bahasa sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan dan sukatan pelajaran mampu membentuk perpaduan yang telah dihasratkan oleh pihak kerajaan Malaysia.

Tanpa penggunaan dan pengenalan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan kebangsaan sudah pasti proses mewujudkan masyarakat yang bersatu padu tidak mampu diwujudkan kerana tunjang dan asasnya yang tiada. Hal ini demikian kerana sebelum pengenalan Laporan Razak, masyarakat pelbagai kaum lebih selesa melakukan tugas sendiri tanpa mempedulikan kaum lain. Bukan itu sahaja, malah tidak wujud komunikasi antara satu sama lain akibat kesukaran memahami bahasa yang digunakan oleh sesuatu kaum yang berbeza.  Oleh hal yang demikian Laporan Razak telah menjadi rujukan sebagai dasar pendidikan kerajaan sehingga kini dan bahasa Melayu telah menjadi bahasa pengantar di semua peringkat sekolah.

3.2      Penyeragaman Kurikulum Di Semua Sekolah

Kurikulum adalah satu rancangan pendidikan yang mengandungi segala ilmu pengetahuan serta kemahiran, nilai-nilai dan norma, unsur-unsur kebudayaan dan kepercayaan yang telah menjadi pilihan masyarakat untuk diwariskan kepada generasi akan datang. Peranan kurikulum dalam pendidikan adalah untuk membina perkembangan pelajar yang lengkap dari segi jasmani, rohani, akal dan emosi. Dalam konteks negara Malaysia, kurikulum juga berperanan untuk melahirkan rakyat yang mendukung cita-cita negara dalam mewujudkan perpaduan yang berpandukan Rukun Negara di samping menghasilkan tenaga rakyat yang terlatih untuk keperluan negara pada masa akan datang.

Pada zaman pemerintahan British, pihak kerajaan British sengaja mengasingkan kaum Melayu, Cina dan India dalam kawasan yang berbeza dan sistem pendidikan yang berbeza untuk mewujudkan jurang yang amat besar dalam kalangan mereka. Masyarakat Cina dan India yang merupakan kaum pendatang pada ketika itu diberikan pendidikan berdasarkan sukatan pelajaran nehara China dan India sehingga tidak wujud semangat patriotik dan munculnya sifat prejudis antara kaum.

Sekolah-sekolah yang diwujudkan pada zaman pemerintahan British adalah mengikut kaum masing-masing, tiada bahasa pengantar yang tunggal, kedudukan geografi yang berbeza serta kurikulum yang tidak sehala telah menghadkan pergaulan antara pelajar sekolah. Pihak British tidak menitikberatkan objektif perpaduan dalam sistem pendidikan. Kewujudan sistem pendidikan pelbagai kaum telah menghasilkan benih perpecahan, malah tidak wujud perkongsian dan persamaan antara kaum di Tanah Melayu. Laporan Razak telah berjaya menyatupadukan masyarakat berbilang kaum ini melalui kurikulum seragam yang dibina dalam usaha mendukung cita-cita negara mewujudkan perpaduan berdasarkan Rukun Negara sehingga ke hari ini.

Kurikulum dan perpaduan kebangsaan mempunyai hubungan yang sangat rapat. Selain daripada memberi ilmu pengetahuan, kurikulum mampu membentuk keperibadian dan perwatakan pelajar yang baik dan boleh membawa kepada lahirnya sikap toleransi  dan perpaduan antara mereka. Pelajar daripada pelbagai kaum mengikuti kurikulum seragam melalui sukatan mata pelajaran yang sama kandungannya, kegiatan luar bilik darjah dan pengambilan peperiksaan awam yang sama.

Sukatan pelajaran yang sama isi kandungannya yang disyorkan oleh Penyata Razak dianggap sebagai salah satu asas sistem pelajaran kebangsaan bagi mewujudkan perpaduan negara. Mata pelajaran Sejarah memainkan peranan penting dalam usaha mencapai matlamat pembangunan. Melalui pelajaran Sejarah diharapkan dapat membina semangat perpaduan dan perasaan hormat-menghormati terutamanya dalam masyarakat berbilang kaum, agama dan adat resam. Sukatan pelajaran yang seragam membolehkan pandangan setiap kaum di Malaysia hampir sama dan tidak mewujudkan perselisihan dalam persefahaman.

Oleh hal yang demikian, para pelajar lebih terbuka dalam memahami kehidupan masyarakat berbilang kaum di negara ini iaitu Malaysia. Para pelajar daripada semua kaum diberi pendidikan berdasarkan kurikulum seragam yang berfokuskan Tanah Melayu. Melalui kurikulum yang seragam ini, lepasan sekolah kebangsaan memliki pengalaman sekolah yang sama, menerima jenis pendidikan yang sama dan mempunyai orientasi serta pandangan dunia yang sama.

Usaha menyeragamkan kurikulum ini telah berjaya melahirkan semangat patriotik yang tinggi terhadap Tanah Melayu. Sikap saling bertolak ansur dan memahami kehidupan pelbagai kaum serta pemahaman bahawa perkongsian dalam negara yang mempunyai masyarakat pelbagai kaum adalah sangat diperluan bagi menjamin keamanan dan kestabilan negara yang tercinta ini.

3.3      Sekolah Kebangsaan

Laporan Razak telah mencadangkan penubuhan sekolah kebangsaan bagi menggalakkan penyatuan pelbagai jenis kaum dalam satu sekolah seterusnya mencapai objektif yang telah digariskan dalam laporan Razak iaitu mencapai perpaduan kaum. Situasi tersebut mampu membantu perpaduan kaum apabila pelajar mula bersahabat dan melakukan aktiviti bersama di bawah satu bumbung dan menggunakan semua kemudahan sekolah yang sama tanpa sebarang diskriminasi.

Penubuhan sekolah kebangsaan telah memudahkan para pelajar memahami adat, budaya, pemikiran dan perkara-perkara yang sensitif yang tidak boleh dipermainkan dan diungkit dalam sesebuah kaum. Bukan itu sahaja, malah para pelajar juga dapat memupuk semangat kekitaan antara satu sama lain meskipun mempunyai latar belakang keturunan yang pelbagai.

Sekolah kebangsaan terbahagi kepada dua iaitu sekolah rendah dan menengah. Sekolah rendah pula dibahagikan kepada Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK) yang menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (SRJK) yang menggunakan Bahasa Inggeris, Cina dan Tamil sebagai bahasa pengantar. Di sekolah tersebut, bahasa Melayu dan bahasa Inggeris merupakan mata pelajaran yang wajib dipelajari oleh semua pelajar tanpa terkecuali. Murid yang berketurunan Cina dan Tamil di sekolah aliran Inggeris diberi peluang mempelajari bahasa ibundanya jika terdapat 15 orang atau lebih pelajar yang ingin belajar. Guru-gurunya pula mestilah mempunyai Sijil Sekolah Menengah Rendah dan mendapat latihan sepenuh masa setahun dan separuh masa dua tahun.

Sekolah menengah pula dibahagikan kepada tiga peringkat iaitu sekolah menengah rendah (3 tahun), sekolah menengah atas (2 tahun) dan pra - U (2 tahun). Satu jenis sekolah menengah sahaja yang menggunakan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran wajib. Sekolah ini terbuka kepada semua kaum dan menggunakan sukatan mata pelajaran yang sama. Bagi memasuki sekolah menengah, pelajar haruslah lulus peperiksaan yang melayakkan mereka memasuki sekolah menengah.

3.4      Sistem Peperiksaan Yang Sama

Rancangan kerajaan untuk menyeragamkan kurikulum di sekolah-sekolah telah diperkukuhkan lagi dengan mewujudkan satu sistem peperiksaan yang seragam. Dengan adanya sukatan pelajaran dan peperiksaan yang seragam, pelajaran para pelajar tidaklah terganggu apabila terpaksa berpindah sekolah. Langkah ini boleh menolong proses menyatupadukan pelajar berbilang kaum di samping mewujudkan keperibadian yang sama. Kini,  dasar pendidikan yang dilaksanakan oleh kerajaan menampakkan hasilnya. Pendidikan menjadi alat membentuk perpaduan kaum.

Sistem peperiksaan di sekolah menengah rendah mempunyai dua peringkat penting untuk melayakkan mereka meneruskan pengajian di peringkat yang lebih tinggi iaitu di sekolah menengah atas. Sebelum memasuki sekolah menengah atas, pelajar akan menduduki peperiksaan di peringkat Tingkatan 3 ( peperiksaan bersama) dan haruslah lulus Sijil Rendah Pelajaran (SRP/LCE). Di peringkat sekolah menengah atas, mereka akan menduduki peperiksaan bersama di Tingkatan 5 untuk memperoleh Sijil Persekutuan Tanah Melayu yang sama taraf dengan Cambridge Overseas Certificate.

Setelah lulus di peringkat sekolah menengah atas, pelajar boleh melanjutkan pengajian di peringkat Pra - U. Peperiksaan di Pra - U tahun kedua adalah untuk memperoleh Sijil Tinggi Pelajaran (SP/HSC) untuk memasuki universiti. Sistem peperiksaan menunjukkan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran yang diambil di peringkat yang lebih rendah untuk meneruskan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi.

RUMUSAN

Laporan Razak ini telah membina satu struktur sistem pendidikan Malaysia yang lebih sistematik, demokratik dan relevan dengan masyarakat negara ini berbanding dengan sistem pendidikan kolonial Inggeris yang menekankan keagungan Barat dan agama Kristian dalam kurikulumnya.

Kebanyakan orang percaya bahawa sistem pendidikan berfungsi sebagai agen penyebaran ilmu semata-mata, yang tidak terpengaruh dengan urusan politik, tetapi ini bukanlah hakikat sebenarnya kerana dasar, matlamat dan kurikulum sentiasa terpengaruh dengan perkembangan politik dan aspirasi masyarakat.

Pendidikan juga terpengaruh dengan keperluan pembangunan sosial dan kesejahteraan hidup rakyat. Laporan Razak, sebagai contoh amat menitikberatkan peranan pendidikan dalam pembangunan sosial. Beberapa cadangan di dalam Laporan Razak secara jelasnya mengetengahkan usaha agar perpaduan etnik di Tanah Melayu pada ketika itu dapat dijana sekali gus dikekalkan. Hasilnya, perpaduan antara kaum di negara ini sangat ketara dan memberikan sumbangan besar dalam memajukan negara.

Tuntasnya, Laporan Razak telah memberikan sumbangan besar terhadap bidang pendidikan serta pembangunan negara. Cadangan-cadangan di dalam Laporan Razak telah memperkenalkan pelbagai pembaharuan di dalam sistem pendidikan di Malaysia pasca merdeka dan sebahagian besarnya masih dikekalkan sehingga kini. Sudah terang lagi bersuluh, Laporan Razak ini juga memainkan peranan penting dalam memastikan perpaduan antara kaum sentiasa terjalin. Dengan bertunjangkan perpaduan rakyat berbilang kaum akhirnya Malaysia kini gah berdiri di persada dunia.

REFLEKSI

Tahun 2014 merupakan Semester pertama saya mengikuti Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda (PISMP) di Institut Pendidikan Guru Kampus Tawau, Sabah. Transformasi Sejarah Perkembangan Pendidikan di Malaysia (SJH 3023) merupakan satu daripada khusus yang wajib saya ambil.

Tuntasnya, menjadi negara merdeka adalah bukan perkara mudah bagi Malaysia. Hal ini kerana pelbagai halangan dalaman dan luaran yang perlu ditangani dalam proses membangunkan negara. Sebagai contoh, masalah dari aspek ekonomi, politik dan sosial. Sebagai negara yang mempunyai masyarakat majmuk agak sukar untuk mencapai sebulat suara kerana setiap orang mempunyai pendapat dan pandangan yang berbeza-beza. Oleh itu, pelbagai tindakan telah diambil bagi membendung masalah ini.

Antaranya ialah melalui sistem pendidikan. Sistem pendidikan di negara kita telah melalui banyak perubahan, iaitu bermulanya sekolah agama dan pondok sehingga beralih ke sekolah sekular. Tujuan sistem pendidikan ini diwujudkan adalah untuk memupuk semangat kekitaan dan generasi yang berilmu pengetahuan selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara. Melalui pendidikan, remaja kita terutamanya tidak akan mudah dipengaruhi anasir-anasir subversif sesuai dengan ungkapan, Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara.Oleh itu, sistem merupakan satu inisiatif untuk memupuk perpaduan dalam kalangan masyarakat yang berbilang bangsa.

Dengan itu, Laporan Razak 1956 telah diwujudkan dan menjadi titik tolak kepada perkembangan sistem pendidikan di Malaysia. Sebelum laporan ini diwujudkan, terdapat beberapa laporan lain juga ditubuhkan seperti Laporan Barnes 1950 dan Laporan Fen Wu 1951. Namun laporan tersebut telah diubah suai dan diperbaiki kerana terdapat beberapa perkara yang ditidak dipersetujui ramai. Laporan Razak telah menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dan bahasa kebangsaan, mewujudkan sistem peperiksaan yang sama, penyeragaman kurikulum di semua sekolah dan sekolah kebangsaan. Melalui laporan tersebut, perpaduan dapat dipupuk dan disemai dalam kalangan kaum.

Tindakan Allahyarham Tun Abdul Razak bin Putra Al-Haj dalam mewujudkan Laporan Razak 1956 haruslah dipuji kerana melambangkan Tanah Melayu telah melaksanakan dasar bertolak ansur, dasar perpaduan kaum, dasar demokrasi dan dasar kesejagatan. Laporan ini juga telah menunjukkan sistem pendidikan telah bertambah maju apabila bertambahnya bilangan murid, guru dan sekolah. Sebagai asas untuk melaksanakan usul Laporan Razak, suatu undang-undang diluluskan iaitu Ordinan Pelajaran 1957. Ini merupakan sejarah Malaya, di mana perancangan pendidikan dirangka untuk meliputi semua kaum dalam masyarakat Malaya serta meliputi semua aspek struktur dan perkembangan pendidikan Malaya.

Oleh yang demikian, sistem pendidikan merupakan satu daripada usaha kerajaan untuk mewujudkan perpaduan. Sebagai seorang pelajar, adalah penting untuk mendapatkan pendidikan supaya dapat menjadi seorang yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, berketerampilan, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara. Pendidikan di Malaysia adalah satu usaha berterusan ke arah memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek (JERI).


BIBLIOGRAFI

A.Aziz Deraman, ( 2000 ). Tamadun Melayu dan pembinaan bangsa Malaysia. Kuala Lumpur:  Dewan Bahasa dan Pustaka

Ahmad Ali Seman & Warti Kimi, ( 2014 ). Hubungan etnik di Malaysia. Kuala Lumpur: Free Horizons Sdn. Bhd.

Awang Had Salleh (1980). Pendidikan ke arah perpaduan, sebuah perspektif sejarah. Selangor: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Haris Md. Jadi, ( 1990 ). Etnik, politik dan pendidikan. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Hasnah Hussin & Mardiana Nordin, (2007). Pengajian Malaysia. Kuala Lumpur:  Percetakan Oxford Fajar Sdn. Bhd.

Ismail Said, ( 2010 ). Perkembangan sejarah negara. Selangor Darul Ehsan: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Ismail Said, ( 2012 ). Sejarah Malaysia moden. Selangor Darul Ehsan: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Jagenmohen, (2010, Februari). Penyata Razak 1956 dan Penyata Barnes 1961. Dilayari pada 27 Julai 2014 dari

Nadzan Haron & Rozeman Abu Bakar, (2010). Malaysia melangkah ke hadapan (pengajian Malaysia sejak 1945). Kuala Lumpur: CIPTA Printing & Publishing (M) Sdn. Bhd.

P. Sivarajan & S. Malar Arasi, ( 2012 ). Sejarah sosio ekonomi Malaysia sehingga 1970. Selangor Darul Ehsan: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Ruslan Zainuddin, ( 2004 ). Sejarah Malaysia. Selangor Darul Ehsan: Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Shahril @ Charil Marzuki & Habib Mat Som, ( 1999 ). Isu pendidikan di Malaysia : Sorotan dan Cabaran. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.

Shamsul Amri Baharudin, (2008). Modul hubungan etnik. Kuala Lumpur: Maskha Sdn. Bhd.

Sufean Hussin, (2002). Dasar Pembangunan Pendidikan Malaysia, Teori dan Analisis. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Syed Ibrahim, ( 2008 ). Malaysia Kita ( Panduan dan Rujukan untuk Peperiksaan Am Kerajaan ). Selangor Darul Ehsan: International Law Book Services.

Zulhilmi Paidi & Rohani Abdul Ghani, (2003). Pendidikan negara bangsa. Kuala           Lumpur: Pencetakan Cergas. Sdn. Bhd.










No comments:

Post a Comment