1.0 PENGENALAN
Kegiatan kokurikulum
adalah sebahagian daripada kurikulum sekolah dan setiap murid harus melibatkan
diri. Aktiviti ini boleh dijalankan di dalam dan di luar bilik darjah mengikut
kesesuaian sesuatu aktiviti. Sekiranya murid-murid tidak mendapat pengalaman
tertentu di bilik darjah, maka aktiviti kokurikulum dapat menyediakan pelbagai
pengetahuan dan pengalaman untuk perkembangan mental, minat, bakat dan jasmani,
rohani dan pembentukan nilai-nilai estetika serta sosial yang positif.
Matlamat utama aktiviti kokurikulum
adalah untuk merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Antara matlamat
yang hendak dicapai ialah menyemai kesedaran murid-murid terhadap agama dan
kepercayaan kepada Tuhan, menyeimbangkan antara perkembangan mental dengan perkembangan
rohani, jasmani dan emosi murid-murid, mengukuhkan perhubungan dan pergaulan
dalam kalangan murid dalam sekolah dan di antara sekolah, membina dan
meningkatkan minat dan bakat-bakat murid dalam aktiviti yang diceburi, membina
dan meningkatkan disiplin murid, mewujudkan budaya sekolah yang menarik dan
menggembirakan, membina dan meningkatkan kerjasama dan sumbangan hubungan dua
hala antara sekolah dan masyarakat serta mewujudkan sekolah berwatak
(Kementerian Pendidikan Malaysia, 1990).
Untuk mencapai matlamat tersebut,
terdapat beberapa strategi yang dilaksanakan. Antaranya ialah memberi wajaran
yang sesuai kepada aktiviti kokurikulum supaya kurikulum dan kokurikulum boleh
saling melengkapi dalam proses pendidikan di sekolah. Menambahkan bilangan
pasukan pakaian seragam, persatuan/kelab, kelab sukan dan permainan serta
mempelbagaikan aktiviti tersebut, dengan tujuan memberi peluang kepada semua
murid melibatkan diri dengan aktif secara individu atau berkumpulan. Melibatkan
murid pelbagai kaum dalam semua aktiviti kokurikulum yang sesuai untuk tujuan
pemupukan perpaduan. Melibatkan murid dan pihak sekolah dalam aktiviti khidmat
masyarakat. Melibatkan Jawatankuasa Bimbingan Pelajar Sekolah (JBPS), Persatuan
Ibu Bapa dan Guru (PIBG), guru-guru dan murid-murid dalam perancangan dan
pelaksanaan aktiviti kokurikulum. Merancang dengan teliti aktiviti kokurikulum
bagi mencapai matlamat yang dikehendaki. Menganjur dan mengelolakan
pertandingan yang melibatkan semua murid. Menyelia dan menilai aktiviti secara
sistematik dan berterusan. Memberi penghargaan dan pengiktirafan kepada semua
pihak, dari semasa ke semasa (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1990).
Oleh yang demikian, tugasan ini
membincangkan tentang pengenalan dan pengurusan kokurikulum sekolah rendan,
penubuhan unit-unit kokurikulum, sistem fail, surat menyurat, pengelolaan
aktiviti sukan, pengurusan mesyuarat, pengurusan kewangan serta konsep protokol
dan etiket sosial dalam majlis rasmi.
2.0 KOMPONEN
GERAK KERJA KOKURIKULUM
Kegiatan kokurikulum di
peringkat sekolah dibahagikan kepada tiga jenis iaitu;
a. Pasukan
Pakaian Seragam atau Unit Beruniform
Semua pelajar sekolah adalah digalakkan
untuk mengambil bahagian sekurang-kurangnya salah satu Pasukan Pakaian Seragam
sebagaimana yang dicatatkan dalam Laporan Kabinet 1979 (Omardin Ashaari, 1998).
b. Persatuan
atau Kelab
Matlamat penubuhan sesebuah Persatuan
atau Kelab di sekolah adalah untuk menggalakkan seseorang pelajar untuk
berkomunikasi dengan pelajar lain yang berasal daripada pelbagai latar belakang.
Selain itu, ia juga bertujuan untuk memberi perkhidmatan kepada masyarakat dan
membolehkan seseorang pelajar untuk mencapai kemahiran di dalam sesuatu bidang
atau hobi. Persatuan atau Kelab dibahagikan kepada dua kategori utama, iaitu
Persatuan atau Kelab yang berasaskan akademik bertujuan untuk memupuk serta
menambahkan minat dan kemahiran pelajar dalam sesuatu mata pelajaran.
Contohnya, Persatuan Bahasa Kesusasteraan, Persatuan Sains, Persatuan
Matematik, Persatuan Muzik, Persatuan Komputer, Persatuan Seni Lukis dan
sebagainya. Ketegori kedua ialah Persatuan atau Kelab yang berasaskan
perkhidmatan, kebajikan dan hobi bertujuan untuk menarik minat dan memberi
pengetahuan dalam sesuatu bidang. Contohnya, Bimbingan dan Kaunseling,
Pembimbing Rakan Sebaya, Koperasi Sekolah, Pencinta Alam, Perpustakaan atau
Pusat Sumber dan sebagainya (Omardin Ashaari, 1998).
c. Sukan
dan Permainan
Semua pelajar sekolah adalah diwajibkan
untuk mengambil bahagian dalam sesuatu sukan dan permainan seperti Bola Sepak,
Bola Keranjang, Badminton, Ping Pong, Olahraga, Bola Tampar dan sebagainya
(Omardin Ashaari, 1998).
2.1 Akta,
Surat Pekeliling Ikhtisas dan Peraturan Am Pelaksanaan Kokurikulum Di Sekolah
(Rujuk Lampiran 1, 2,
3 dan 4)
3.0 PENUBUHAN
UNIT-UNIT KOKURIKULUM
Prosedur penubuhan
unit-unit kokurikulum terdiri daripada dua kategori, iaitu:
i. Berbadan
induk
Guru Besar berkenaan perlu mengadakan
perbincangan dengan badan induk. Kemudian, Guru Besar perlu mengisi borang
permohonan yang dikeluarkan oleh badan induk dan menyediakan maklumat yang
diperlukan mengikut peraturan badan induk seperti permohonan tauliah pemimpin.
Borang tersebut akan dihantar kepada Setiausaha atau Pesuruhanjaya di daerah
atau negeri badan induk untuk diproses. Sementara menunggu kelulusan daripada ibu
pejabat badan induk, pengumuman pendaftaran menjadi ahli pertubuhan boleh
dimulakan. Setelah mendapat kelulusan atau sijil pendaftaran daripada badan
induk, ahli pertubuhan akan menjadi ahli secara rasmi (Abdul Alim Abdul Rahim,
1994).
ii. Tiada
badan induk
Guru Besar perlu mengadakan rundingan
dengan guru yang terlibat sebagai penasihat atau jurulatih bagi unit-unit
beruniform yang tiada badan induk. Kemudian, pihak sekolah akan memaklumkan
hasil rundingan tadi kepada Pejabat Pendidikan Daerah jika perlu. Lantaran itu,
guru penasihat atau jurulatih akan mencari ahli, mengadakan perjumpaan,
melantik ahli jawatankuasa dan menjalankan aktiviti (Abdul Alim Abdul Rahim,
1994).
3.1 Perlembagaan
dan Peraturan
Pertubuhan Badan
Induk yang ditubuhkan di bawah Akta Parlimen mempunyai perlembagaan yang
ditetapkan oleh badan induk. Perlembagaan akan menetapkan tugas dan hak
jawatankuasa serta ahli. Perlembagaan berfungsi sebagai panduan dan pedoman
untuk menggerakkan pertubuhan, untuk melicinkan perjalanan sesuatu pertubuhan
dan sebagai titik rujukan apabila timbul masalah mengenai perjalanan
pertubuhan. Perkara yang terkandung dalam perlembagaan dan peraturan ialah nama
dan alamat, matlamat pertubuhan, jumlah keahlian, bilangan dan tugas
jawatankuasa, pengurusan kewangan, pembatalan dan pembubaran pertubuhan serta
pindaan perlembagaan dan mesyuarat. Namun, kandungan tambahan diperlukan dalam
perlembagaan mengikut kehendak dan tujuan pertubuhan. Antaranya ialah lencana
dan logo pertubuhan, cogan kata seperti cogan kata Persatuan Pandu Puteri
Malaysia “Selalu Sedia” dan disiplin dan tatatertib pertubuhan
(Abdul Alim Abdul Rahim, 1994).
3.2 Pelantikan
dan Pemilihan Ahli Jawatankuasa
Proses pemilihan ahli
jawatankuasa biasanya dilakukan dalam Mesyuarat Agung. Dalam waktu itu, semua
ahli berhak sepenuhnya mencalonkan dan memilih sesiapa daripada kalangan ahli
untuk menjadi ahli jawatankuasa. Cara pemilihan boleh dijalankan melalui undian
seperti angkat tangan atau undian sulit. Jawatan yang dipertandingkan pula
ialah seperti pengerusi, naib pengerusi, setiausaha, bendahari dan jawatankuasa
kerja. Manakala, proses pelantikan ahli jawatankuasa kebanyakannya berlaku
dalam unit beruniform. Guru penasihat akan melantik ahli jawatankuasa
berdasarkan ujian kecekapan tertentu. Misalnya, ketua kumpulan Pengakap
dilantik daripada pelajar yang mencapai tahap kebolehan tertinggi. Namun, ada
juga pertubuhan yang menggabungkan proses pemilihan dan pelantikan. Contohnya,
pengerusi yang dipilih berhak melantik setiausaha dalam kalangan ahli pertubuhan.
Oleh itu, jawatan Setiausaha tidak dipertandingkan (Abdul Alim Abdul Rahim,
1994).
3.3 Struktur
Organisasi Jawatankuasa
(Rujuk Lampiran 5)
3.4 Bidang
Tugas Ahli Jawatankuasa
Terdapat beberapa
bidang tugas yang perlu dilaksanakan oleh guru penasihat, pengerusi, setiausaha
dan bendahari (Abdul Alim Abdul Rahim, 1994). Antaranya ialah;
a. Guru
penasihat
Memberi panduan, nasihat, bimbingan dan
sebagainya kepada jawatankuasa dalam aspek pentadbiran dan melaksanakan
aktiviti. Seterusnya, melaksana dan menentukan polisi Kementerian Pendidikan
Negeri dan Daerah supaya sekolah dapat dijalankan dengan berkesan. Guru
penasihat juga perlu menghadiri dan memberi nasihat dalam mesyuarat agung dan
mesyuarat jawatankuasa serta memberi tunjuk ajar dan latihan kepada murid.
b. Pengerusi
Sebagai seorang pengerusi, individu
tersebut perlu mengurus dan mentadbir pertubuhan mengikut perlembagaan.
Kemudian, melaksanakan keputusan mesyuarat agung dan mesyuarat jawatankuasa
kecil. Merancang, melaksana dan menyelia aktiviti pertubuhan serta menjalankan
tugas sebagaimana yang ketetapan yang diperuntukkan dalam perlembagaan
merupakan tugas pengerusi.
c. Setiausaha
Tugas setiausaha adalah menyimpan
pendaftaran keahlian dan bertanggungjawab dalam urusan surat menyurat dengan
badan luar, pentadbir sekolah dan pertubuhan. Kemudian, menjemput dan mengedar
surat memanggil semua jenis mesyuarat serta menjalankan kerjasama dengan
pengerusi bagi mentadbir dan mengurus pertubuhan. Akhir sekali, menjalankan
tugas seperti ketepatan yang diperuntukkan dalam perlembagaan.
d. Bendahari
Bendahari pula perlu menyimpan rekod
dan stok harta pertubuhan, memungut yuran dan menyimpan penyata pemungutan
yuran, memungut dan menyimpan penyata keluar masuk wang, mengurus dan mentadbir
pembelian dan kewangan, menyimpan dan menyiapkan penyata kira-kira serta
menjalankan tugas seperti ketepatan yang diperuntukkan dalam perlembagaan.
4.0 SISTEM
FAIL
Sistem fail merupakan
suatu proses menyimpan segala rekod dan dokumen. Segala bentuk surat menyurat
disimpan dalam fail. Dengan kaedah ini penyimpanan fail itu akan menjadi lebih
selamat dan terjamin serta mudah pula untuk dicari dan memperolehnya apabila
diperlukan pada bila-bila masa sahaja. Penyimpanan fail yang teratur akan
memudahkan pengurusan dan pentadbiran. Dengan itu, akan mudah untuk membuat
rujukan dan menjawab surat-surat yang diterima oleh pejabat. Ia juga merupakan
satu rantaian aktiviti yang bermula dan berakhir pada titik yang sama (Omardin
Ashaari, 1997).
Nombor rujukan fail yang telah diwujudkan hendaklah
ditukarkan kepada pengkelasan perkara dan pengkodan nombor di dalam senarai
yang telah ditetapkan seperti dilampirkan. Nama-nama tajuk fail adalah mengikut
kesesuaian pengkelasan perkara dan pengkodan nombor yang hendaklah dirujuk oleh
pembuka fail. Pengkelasan fail dikategori kepada fail Urusan Am (house
keeping files) dan fail Urusan Fungsian (functional files). Fail
terperingkat dikelaskan mengikut peringkat keselamatan selaras dengan Arahan
Keselamatan. Kaedah menulis nombor fail terdapat dalam Lampiran 6 (Unit
Kokurikulum Sekolah Kebangsaan Masai, Johor, 2013).
Setiap fail mengandungi Kertas Minit (Am 6) yang
ditetapkan mengikut piawaian Jabatan Arkib Negara. Hal ini kerana adalah
penting bagi mencatat segala arahan dan keputusan berhubung dengan sesuatu
perkara yang diuruskan. Merekod kandungan surat masuk menggunakan dakwat merah dan kandungan surat
keluar menggunakan dakwat hitam. Seterusnya, fail perlu disimpan di Bilik Rekod
dengan menggunakan rak yang sesuai dan hendaklah dilabelkan bagi memudahkan
pengesanan fail. Fail terperingkat pula hendaklah disimpan dalam kabinet
berkunci yang berpalang, rak bergerak yang berkunci atau bilik kebal sesuai
dengan Arahan Keselamatan. Pergerakan fail hendaklah direkodkan bagi memudahkan
pengawalan dan pengesanan fail (Unit Kokurikulum Sekolah Kebangsaan Masai,
Johor, 2013).
Fail sementara pula boleh dibuka apabila surat atau
dokumen yang diterima atau diwujudkan memerlukan tindakan segera sedangkan fail
berkenaan tidak dapat dikesan atau lebih dari seorang pegawai perlu mengambil
tindakan dengan menggunakan fail yang sama. Nombor rujukan fail dan tajuk fail
sementara mestilah sama dengan nombor dan tajuk fail asal. Apabila fail asal
telah dijumpai, isi kandungan berserta kulit fail sementara hendaklah dimasukkan
kembali ke fail asal (Unit Kokurikulum Sekolah Kebangsaan Masai, Johor, 2013).
5.0 SURAT
MENYURAT
Surat merupakan
kertas atau sesuatu yang bertulis. Manakala, surat kiriman pula merupakan
kertas yang mengandungi akhbar atau maklumat, ditulis oleh sesuatu pihak dan
disampaikan kepada pihak lain melalui berkirim. Terdapat tiga perkara penting
dalam surat kiriman, iaitu pengirim, penerima dan kandungan surat. Seterusnya,
surat rasmi diertikan dengan surat yang ditulis dalam urusan rasmi. Misalnya, segala
urusan yang berhubung dengan jabatan kerajaan, badan berkanun, syarikat dan
sektor pendidikan. Penulis surat rasmi adalah orang perseorangan seperti
seseorang atas nama jabatan dan syarikat begitu juga dengan penerima surat
tersebut (Omardin Ashaari, 1997).
.
Terdapat beberapa jenis surat rasmi. Antaranya ialah
pemakluman, permohonan, arahan atau perintah, aduan, perjanjian dan pelantikan
atau pengesahan. Ciri-ciri utama surat rasmi adalah bersifat bukan peribadi,
sebaik-baiknya menyampaikan satu perkara sahaja, mematuhi prinsip penulisan
seperti tepat dan betul, jelas, ringkas dan padat, lengkap, bertimbang rasa,
dan bertaut faktanya.
5.1 Format Umum Surat Rasmi
Berikut
menunjukkan format umum surat rasmi. Contoh surat rasmi (Rujuk Lampiran 7):
a.
Kepala
surat - Maklumat penghantar, nombor rujukan dan tarikh;
b.
Maklumat
penerima;
c.
Sapaan
atau gelaran atau alu-aluan;
d.
Tajuk
surat;
e. Isi
atau maksud surat - Pembuka bicara dan rujukan, maksud sebenar surat, harapan,
penyataan adanya lampiran;
f.
Penutup
surat;
g.
Slogan/moto
(jika ada)
h.
Tandatangan
pengirim, nama dan jawatannya, kenyataan perwakilan;
i.
Penerima
salinan;
j.
Singkatan
pendraf dan penaip surat - Kod atau nama fail atau disket.
6.0 PENGELOLAAN
AKTIVITI
Terdapat beberapa
jenis aktiviti yang sering kali dikelolakan di sekolah. Antaranya ialah
olahraga tahunan, lawatan, perkhemahan, rekreasi, kursus motivasi dan
lain-lain. Pengelolaan aktiviti ini merupakan satu daripada empat kemahiran
dalam pengurusan kokurikulum (4K), iaitu kemahiran asas, kemahiran kejurulatihan,
kemahiran kepegawaian dan kemahiran mengurus atau mengelola. Oleh itu, empat
kemahiran ini perlu dikuasai sepenuhnya oleh guru pelatih sebelum di hantar ke
sekolah (Helen Ten Hong Beng, 1992).
6.1 Kemahiran
Mengelola
Menurut Helen Ten
Hong Beng (1992), kemahiran mengelola pula merangkumi aspek merancang (Fasa
sebelum), teknikal (Fasa sebelum dan semasa), melaksana (Fasa semasa) dan
menilai keberkesanan (Fasa selepas). Berikut menunjukkan kerja-kerja yang perlu
dilakukan mengikut fasa-fasa yang telah ditetapkan.
i. Fasa
Sebelum
Pengelola perlu menyediakan kertas
kerja yang mengandungi tarikh, masa, tempat, ahli jawatankuasa, anggaran
belanja, atur cara dan perasmi. Kemudian, mengadakan mesyuarat bagi menentukan
sistem pertandingan, peraturan pertandingan, menyedia dan menghantar surat atau
kad jemputan, persediaan siar raya, publisiti dan lain-lain.
ii. Fasa
Semasa
Pada fasa ini, pihak pengelola perlu
memastikan semua ahli jawatankuasa atau pegawai yang terlibat ada di tempat
aktiviti atau pertandingan masing-masing, pastikan aktiviti yang dijalankan
mengikut jadual, segala maklumat sampai kepada pihak berkenaan, mematuhi
protokol dan segala langkah keselamatan diambil kira.
iii. Fasa
Selepas
Pada fasa ini pula, aspek kebersihan,
penilaian keberkesanan aktiviti dan laporan aktiviti perlu diadakan. Selepas
itu, pihak pengelola juga perlu mengadakan mesyuarat post-mortem atau pasca
nilai. Melalui mesyuarat ini, pihak pengelola dapat menilai kekuatan, kelemahan
atau masalah dan melakukan tindakan susulan dan penambahbaikan bagi aktiviti
yang akan dilakukan pada masa akan datang.
6.2 Sistem
Pertandingan
Terdapat beberapa
faktor yang mempengaruhi pemilihan sistem pertandingan. Antaranya ialah
undang-undang dan peraturan, kesesuaian acara yang dipertandingkan, jumlah penyertaan,
peringkat pertandingan yang diadakan, masa yang ada dan kedudukan kewangan.
Berdasarkan Helen Ten Hong Beng (1992), sistem pertandingan ditentukan dengan:
a. Kalah
Mati
Sistem ini sesuai untuk penyertaan yang
bilangannya besar dan perlu keputusan dalam masa yang
singkat. Kemudian, 8 pasukan akan
layak ke peringkat suku akhir, 4
pasukan akan ke peringkat separuh akhir,
2 pasukan akan ke peringkat akhir, 2
pasukan yang kalah dalam separuh akhir akan bertanding untuk tempat ke 4 dan ke
3. Sistem ini menggunakan peraturan penentuan dan penempatan “Bye”. Bye ditetapkan sebelum penempatan
peserta atau pasukan dalam struktur jadual.
Bye juga ditetapkan pada peringkat awal dan ia tidak diletak untuk seseorang atau sesuatu pasukan secara dua
kali berturut-turut.
b. Liga
Setiap
pasukan akan bertanding dengan kesemua pasukan yang bertanding. Keputusan
ditentukan dengan markah atau mata yang terkumpul selepas perlawanan.
Contohnya, menang 2 mata, seri 1 mata dan kalah 0 mata. Sistem ini mengambil
masa yang lama. Pada akhir pertandingan pasukan yang benar-benar handal akan
dikenal pasti sebagai pemenang.
7.0 PENGURUSAN MESYUARAT
Terdapat empat jenis
pengurusan mesyuarat. Antaranya ialah;
a)
Mesyuarat
Agung
Sebelum mesyuarat diadakan, setiausaha
akan mengedarkan surat jemputan mesyuarat agung sekurang-kurangnya 14 hari
sebelum mesyuarat dengan disertakan minit mesyuarat yang lalu. Atur cara Majlis
Mesyuarat Agung mestilah merangkumi ucapan alu-aluan pengerusi persatuan,
ucapan penasihat persatuan, ucapan perasmian dan mesyuarat agung. Manakala,
agenda mesyuarat agung adalah seperti ucapan pengerusi mesyuarat, pembentangan
dan mengesahkan minit mesyuarat agung yang lalu, pembentangan laporan tahunan,
pembentangan dan mengesahkan laporan kewangan, pemilihan ahli jawatankuasa
(pengerusi, naib pengerusi, setiausaha, penolong setiausaha, bendahari,
penolong bendahari, ahli jawatankuasa seramai lima hingga tujuh orang dan
pemilihan dua orang juru audit). Dalam mesyuarat ini juga ahli persatuan akan
membahasakan usul-usul yang diterima dan ucapan penangguhan sebelum bersurai
(Saifullizam Puteh, 2004).
b) Mesyuarat Agung Luar Biasa
Mesyuarat
Agung Luar Biasa atau Tergempar boleh diadakan dengan kehendak sebahagian ahli
atau ahli jawatankuasa bagi membincangkan satu agenda sahaja. Setiausaha
hendaklah menyiarkan notis dua minggu sebelum mesyuarat diadakan. Namun,
mesyuarat ini juga boleh diadakan kerana permintaan dua per tiga ahli dan
pengerusi memikirkan perlunya mesyuarat diadakan (Saifullizam Puteh, 2004).
c) Mesyuarat Jawatankuasa
Mesyuarat ini diadakan untuk
menggerakkan aktiviti persatuan. Mesyuarat ini tidak boleh dijalankan sekiranya
tidak mencukupi korum, iaitu dua per tiga ahli jawatankuasa. Mesyuarat ini
hendaklah dihadiri guru penasihat yang dilantik oleh Guru Besar. Dalam tempoh
satu minggu, notis panggilan mesyuarat hendaklah diberi. Agenda mesyuarat ini
hendaklah merangkumi perkara seperti ucapan pengerusi, mengesahkan minit
mesyuarat yang lalu, perkara berbangkit, laporan biro-biro, laporan kewangan
dan hal lain-lain (Saifullizam Puteh, 2004).
d) Mesyuarat Ahli Jawatankuasa Projek
Agenda mesyuarat ini adalah ucapan
pengerusi, pembentangan dan mengesahkan minit mesyuarat yang lalu, perkara
berbangkit dan membincangkan hal projek seperti tarikh, hari, masa dan tempat.
Dalam mesyuarat ini juga, akan diadakan pelantikan ahli jawatankuasa projek,
tugas-tugas ahli jawatankuasa projek, kewangan projek dan hal lain-lain
(Saifullizam Puteh, 2004).
8.0 PENGURUSAN
KEWANGAN
Pengurusan
kewangan adalah satu perkara utama dan paling penting dalam sesebuah persatuan.
Sekiranya pengurusan kewangan adalah tidak baik dan sempurna, maka perjalanan
persatuan berkenaan akan pincang dan akhirnya terus terkubur. Objektif sesebuah
persatuan mempunyai pengurusan kewangan adalah memberi pendedahan kepada
pelajar khususnya kepada Bendahari Persatuan dalam mengurus kewangan secara
sistematik, melahirkan pelajar yang celik pengurusan kewangan dan dapat
melicinkan perjalanan sesebuah persatuan dalam menjalankan sebarang aktiviti
yang telah dirancang (Kementerian
Pendidikan Malaysia, 1990).
Selain
itu, tugas sebagai bendahari dan penolong bendahari adalah menyediakan ‘cash book’ (Buku Tunai) seperti buku
resit, borang pesanan dan borang baucar bayaran. Mereka ini juga perlu
menyediakan sebuah fail kewangan dan juga tempat menyimpan fail, buku tunai dan
bil-bil yang sempurna. Bendahari persatuan perlu mencatat segala perkara yang
hendak di beli atau dipesan dengan mengisi Borang Pesanan. Memastikan akaun
persatuan telah diselaraskan dan membuat pungutan derma atau yuran keahlian dan
sumbangan khusus bagi menjalankan sesuatu aktiviti juga tugas sebagai bendahari
(Kementerian Pendidikan Malaysia, 1990).
Apabila
menerima duit atau wang, bendahari akan mengeluarkan resit, merekodkan dalam
Buku Tunai dan menyimpan wang ke dalam Bank atau guru penasihat sekiranya
melebihi had yang dibenarkan, iaitu RM30.00. Setiap pembelian barang yang
melebihi had yang dibenarkan hendaklah mendapatkan kebenaran daripada guru
penasihat. Bendahari juga perlu membuat anggaran perbelanjaan bagi sesuatu
program dan melakukan pembentangan laporan kewangan dalam mesyuarat (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1990).
Seterusnya,
bendahari perlu mengadakan Baucar Pembayaran. Baucar hendaklah dibuat dalam dua
salinan dan salinan asal akan disimpan oleh sekolah (persatuan) dan salinan
kedua akan disimpan oleh penerima. Bendahari perlu memasukkan butir-butir
tentang perkhidmatan atau bekalan bil pembelian barang, jumlah pembayaran dalam
angka dan perkataan serta mendapatkan resit pembayaran daripada pembekal atau
pekedai. Bendahari juga perlu mendapatkan tandatangan guru penasihat yang
meluluskan dan tarikh. Sekiranya bil asal hilang, pembayaran hendaklah dibuat
terhadap bil salinan yang diperakui oleh guru penasihat. Setelah pembayaran
dilakukan, baucar dan dokumen sokongan hendaklah ditebuk atau dicop “SUDAH BAYAR” berserta tarikhnya bagi mengelakkan
pembayaran dua kali. Baucar-baucar pembayaran
yang telah dibayar hendaklah disusun dan difailkan mengikut nombor siri
(Kementerian Pendidikan Malaysia, 1990).
Di
samping itu, bendahari perlu menyediakan Penyata Kewangan Berakhir 31 Ogos pada
setiap tahun untuk dibentangkan dalam Mesyuarat Agung Tahunan. Sebelum itu,
bendahari perlu pastikan Buku Tunai telah dikemaskinikan dan ditutup serta
pastikan adanya Penyata Kewangan Tahunan Persatuan sekolah yang telah diaudit
bagi tahun sebelumnya atau jika tidak, gunakan penyata yang belum diaudit.
Kemudian, sediakan format Penyata Kewangan Tahunan dan dapatkan tandatangan
Pemeriksa Kira-kira bagi mengesahkan bahawa segala butiran dalam penyata adalah
benar (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1990).
Setiap
hujung bulan, bendahari akan menyemak Buku Tunai dan menyimpannya di tempat
yang selamat dan berkunci. Jika persatuan dibubarkan, bendahari hendaklah
membelanjakan wang baki mengikut sebagaimana yang telah ditentukan dalam
mesyuarat agung. Hal ini kerana penyalahgunaan wang persatuan adalah kesalahan
yang serius dan boleh dikenakan tindakan tatatertib (Kementerian Pendidikan
Malaysia, 1990).
Akhir
sekali, tugas pemeriksa kira-kira adalah menyemak Buku Tunai pada setiap hujung
bulan dan memberi teguran kepada bendahari sekiranya berlaku butiran yang
salah. Kemudian, menandatangani Penyata Tahunan Berakhir 31 Ogos setiap tahun.
Individu ini bertanggungjawab ke atas Penyata Tahunan yang telah
ditandatanganinya itu (Kementerian Pendidikan Malaysia, 1990).
9.0 KONSEP
PROTOKOL DAN ETIKET SOSIAL DALAM MAJLIS RASMI
Amalan protokol dalam
sesuatu majlis bertujuan menetapkan penghormatan yang diberikan kepada
seseorang tetamu kehormat dan para jemputan, di samping menetapkan peraturan
yang perlu diikuti dan dipatuhi oleh penganjur sesuatu majlis. Kesempurnaan
majlis yang dianjurkan akan mencerminkan atau melambangkan kreativiti,
kredibiliti dan keupayaan sesebuah agensi tersebut menganjurkan sesuatu majlis
(Siti Hajar Abdul Aziz, 2009).
Etiket
merupakan peraturan-peraturan tingkah laku atau sopan santun sama ada dalam
kehidupan harian, dalam perhubungan antara satu sama lain atau dalam majlis
yang berbentuk formal atau tidak formal. Apa jua perilaku yang dilakukan oleh
seseorang yang mengikut peraturan-peraturan atau norma-norma yang diterima oleh
masyarakat atau yang berlandaskan kepada timbang rasa adalah dianggap sebagai
mempunyai nilai etiket yang tinggi yang boleh mempertingkatkan imej seseorang
itu (Siti Hajar Abdul Aziz, 2009) .
9.1 Aspek- aspek Pengurusan Pelbagai Majlis
Rasmi
a.
Jawatankuasa
Dalam perlaksanaan sesuatu majlis,
jawatankuasa adalah penting. Jawatankuasa yang dimaksudkan di sini bukanlah
jawatankuasa yang ditubuhkan khas untuk sesuatu majlis atau jawatankuasa yang
ditubuhkan secara 'adhoc', tetapi satu jawatankuasa tetap yang mempunyai
ahli yang terhad bilangannya dan mempunyai tugas dan tanggungjawab yang
ditetapkan.
b. Tempat majlis
Penentuan tempat majlis adalah perlu
dibuat awal kerana tempat majlis ada kaitannya dengan bilangan tetamu dan
anggaran perbelanjaan. Perkara-perkara penting yang mesti diambil kira adalah
seperti diketahui umum dan mudah dituju, mempunyai tempat letak kereta yang
mencukupi, mempunyai ruang legar yang luas, mempunyai kemudahan asas yang
mencukupi dan sesuai dengan jenis majlis yang hendak diadakan
c. Atur cara majlis
Atur cara majlis ialah urutan cara
dalam sesuatu majlis dari mula hingga akhir. Cara membuat atur cara majlis ialah
dengan menyenaraikan dahulu acaranya mengikut urutannya. Lepas itu letakkan
masa akhirnya dan kemudian dari waktu akhir membawa ke waktu permulaan. Sebelum
itu, hendaklah ditentukan jangka masa bagi setiap acara.
d. Penyediaan senarai jemputan
Bagi setiap majlis hendaklah disediakan
dalam lima bentuk iaitu ringkasan senarai, senarai nama, senarai mengikut
keutamaan, senarai jawapan kehadiran dan senarai hadir
e. Kesesuaian pakaian
Pada kebiasaannya penganjur majlis
rasmi akan menyatakan jenis pakaian yang perlu dipakai oleh tetamu pada kad
jemputan. Antara pakaian yang biasa digunakan pada majlis rasmi adalah pakaian
kebangsaan, lounge suit, white tie atau tail caot, dinner
jacket, balck tie atau smoking, morning dress, mess
kit, batik berlengan panjang dan pakaian istiadat.
f.
Penyediaan
atur cara pentadbiran
Atur cara pentadbiran adalah merupakan
atur cara majlis yang ditulis secara terperinci dengan tujuan sebagai panduan
untuk pegawai yang mengendalikan majlis tersebut, sebagai panduan kepada semua
pegawai dan pekerja yang terlibat dalam majlis tersebut, untuk menentukan
majlis berjalan dengan licin dan mengikut lunas-lunas protokol yang diterima,
untuk mengawal masa, untuk menjadi panduan masa akan datang dan sebagai rekod.
g. Susunan tempat duduk
Dalam majlis rasmi dan formal susunan
tempat duduk mesti mematuhi susunan keutamaan yang diwartakan. Misalnya,
susunan hendaklah mengikut keutamaan, jumlah dif di pentas khas hendaklah
terhad, tuan rumah atau ‘Host” duduk di sebelah tetamu kehormat dan
isteri duduk di sebelah suami. (Rujuk Lampiran 7)
h. Raptai
Raptai amatlah penting bagi sesuatu
majlis walaupun majlis tersebut merupakan majlis ulangan (selalu diadakan) dan
hendaklah diadakan beberapa kali mengikut keperluan. Tujuan raptai ialah supaya
mereka yang terlibat tahu akan tugas dan tanggungjawabnya, menentukan urutan
majlis, menentukan jangka masa yang tepat, memperbaiki kelemahan yang ada,
penyelarasan acara dan untuk membiasakan petugas-petugas dengan keadaan tempat.
i.
Post-mortem
Post-mortem diadakan selepas selesai
sesuatu majlis bagi mengukur tahap kejayaan majlis. Post-mortem juga diadakan
untuk mencari punca kelemahan serta cara-cara mengatasinya bagi majlis yang
akan datang. Post-mortem tidak akan mendapat kerjasama dari pihak yang terlibat
seandainya digunakan untuk mencari kesalahan seseorang.
RUMUSAN
Natijahnya,
kokurikulum merupakan suatu saluran pembelajaran berasaskan gerak kerja yang
terancang. Kegiatan kokurikulum ini juga adalah lanjut daripada proses
pembelajaran dan pengajaran di bilik darjah. Dengan ini, aktiviti-aktiviti
kokurikulum yang dirancang dapat menyediakan peluang untuk pelajar menambah,
mengukuhkan dan mengamalkan kemahiran, nilai-nilai dan pengetahuan yang
dipelajari dalam bilik darjah.
Selain itu, kegiatan kokurikulum
dapat menyediakan pelajar yang bakal menjadi pemimpin negara pada masa akan
datang. Hal ini sesuai dengan ungkapan, “pemuda
harapan bangsa, pemudi
tiang negara”. Persoalannya, jika remaja kita musnah sebagai akibat masalah
sosial, siapakah yang akan terus memperjuangkan nasib negara kita? Justeru, senario
ini mencetuskan kebimbangan kepada semua pihak termasuklah golongan ibu bapa,
guru, masyarakat,dan negara. Oleh itu, kegiatan kokurikulum diwujudkan untuk
mengelakkan pelajar membuang masa dengan melakukan perkara tidak membawa
manfaat pada diri mereka sendiri.
Seterusnya, kegiatan kokurikulum
dapat memupuk perpaduan dalam kalangan kaum. Hal ini jelas dilihat melalui
penglibatan pelajar dari pelbagai latar belakang dan kaum menyertai kegiatan
kokurikulum. Pada waktu itu, berlaku interaksi di antara satu sama lain yang
akan mengeratkan hubungan sesama mereka. Oleh itu, kegiatan kokurikulum dapat
mengelakkan perpecahan dan diskriminasi kaum.
Akhir sekali, semua pihak perlu
berganding bahu agar kegiatan kokurikulum ini dapat dijalankan dengan berkesan.
Bak kata pepatah, “ringan
sama dijinjing, berat sama dipikul.
REFLEKSI
Kursus Pengurusan Kokurikulum (WAJ 3081) merupakan kursus wajib yang
perlu saya ambil semasa di Tahun Satu (Semester 1) Program Ijazah Sarjana Muda
Pendidikan (PISMP). Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada ......................., pensyarah kursus ini atas sokongan dan bimbingan dalam
melaksanakan tugasan ini.
Berdasarkan kursus ini,
saya mendapati kegiatan kokurikulum juga penting selain daripada akademik. Hal
ini kerana kita akan mengaplikasikan teori-teori, kemahiran dan pengetahuan
yang kita pelajari dalam bilik darjah dalam kegiatan kokurikulum.
Aktiviti-aktiviti yang dijalankan dapat membantu kita memiliki tubuh yang sihat
dan cergas serta minda yang cerdas. Kemudian, ia dapat membantu kita
meningkatkan prestasi akademik melalui pengalaman-pengalaman yang diperoleh.
Oleh itu, kegiatan kokurikulum dan akademik perlulah seimbang bagi mencapai kejayaan
yang maksimum.
Sebelum ini, saya
berpendapat bahawa saya perlu belajar dan terus belajar untuk mendapatkan
kecemerlangan dalam bidang akademik dan tidak mahu melibatkan diri dengan
aktiviti kokurikulum. Hal ini kerana segelintir rakan-rakan yang aktif dalam
bidang kokurikulum akan kecundang dalam bidang kurikulum. Namun, melaksanakan
menyiapkan tugasan ini, saya mendapati bahawa tanggapan saya itu salah sama
sekali. Kegiatan kokurikulum juga memupuk disiplin yang tinggi dalam diri
pelajar. Sebagai contoh, disiplin dari aspek masa seperti Persatuan Kadet
Polis. Sekiranya pelajar dapat menanam dan mengaplikasikan disiplin tersebut,
maka mereka akan dapat mengurus masa dengan sistematik. Begitu juga dengan saya
sendiri sebagai guru pelatih dalam menyiapkan tugasan dalam masa yang
ditetapkan.
Melalui tugasan ini,
saya mendapati saya perlu menguasai kemahiran 4K, iaitu kemahiran asas, kemahiran
kejurulatihan, kemahiran kepegawaian dan kemahiran mengurus atau mengelola.
Kemahiran ini akan membantu saya memastikan keberkesanan aktiviti kokurikulum
terhadap pelajar di sekolah nanti. Sekiranya saya tidak menguasai salah satu
daripada kemahiran tersebut, maka saya boleh dianggap gagal dalam melaksanakan
tugas sebagai seorang pendidik yang bertauliah. Hal ini menyebabkan pelajar
menunding jari kepada saya kerana gagal mendidik mereka dengan sebaik yang
mungkin. Oleh yang demikian, saya wajib memperoleh banyak pengetahuan,
pengalaman dan kemahiran semasa di Institut Pendidikan Guru.
Seterusnya,
tugasan ini juga menekankan konsep protokol dan etiket sosial dalam majlis
rasmi. Semasa di sekolah nanti, majlis seperti ini pasti akan dilangsungkan.
Dengan ini, tajuk ini memberi gambaran kepada saya untuk bersedia menjadi
penganjur dan pengelola majlis. Tugas ini sukar dilakukan sekiranya ahli
jawatankuasa tidak memberi kerjasama. Sebelum ini, saya hanya menjadi penonton
dan peserta dalam majlis rasmi. Melalui penglihatan kasar, majlis ini senang
dilaksanakan. Namun, jika terdapat beberapa perkara yang dijangkakan dan akan
menyebabkan setiap ahli jawatankuasa menunding jari antara satu sama lain.
Walaubagaimanapun, saya perlu belajar dari kesilapan dan pengalaman yang telah
diperoleh. Oleh itu, saya perlu membina keyakinan diri dengan melibatkan diri
dalam program-program yang dilaksanakan di Institut Pendidikan Guru.
Natijahnya, kegiatan merupakan satu daripada usaha
kerajaan untuk mewujudkan perpaduan. Sebagai seorang pelajar, adalah penting
untuk melibatkan diri dalam kegiatan kokurikulum supaya dapat menjadi seorang
yang berilmu pengetahuan, berakhlak mulia, berketerampilan, bertanggungjawab
dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan terhadap
keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
BIBLIOGRAFI
1.
Buku
Abdul
Alim Abdul Rahim. (1994). Pengurusan kokurikulum. Kuala Lumpur: Fajar Bakti.
Ahmad
Esa. (2005). Perkasakan Kokurikulum.
Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors.
Helen
Ten Hong Beng. (1992). Pengelolaan dan
pengurusan pertandingan sukan. Kuala
Lumpur: Fajar Bakti.
Kementerian
Pendidikan Malaysia. (1990). Buku panduan gerak kerja kokurikulum sekolah rendah. Kuala Lumpur:
Pusat Perkembangan Kurikulum dan Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Omardin
Ashaari. (1997). Pengurusan persatuan.
Kuala Lumpur: Utusan Publications &
Distributors.
Omardin
Ashaari. (1998). Pengurusan sukan.
Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors.
Saifullizam
Puteh. (2004). Pengurusan Kokurikulum.
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHO).
Siti
Hajar Abdul Aziz. (2009). Siri Pendidikan Guru: Bahasa Melayu II. Shah Alam: Oxford
Fajaf Bakti.
Siti
Hajar Abdul Aziz. (2011). Bahasa Melayu 1. Edisi Kedua. Selangor: Oxford
Fajar.
Unit Kokurikulum Sekolah Kebangsaan
Masai, Johor. (2013). Buku Pengurusan Kokurikulum.
Wee
Eng Hoe. (1996). Gerak Kerja Kokurikulum
Sukan. Shah Alam: Penerbitan Fajar Bakti.
2. Internet
Abd
Karim. (2013). Aktiviti kokurikulum. Dilayari pada 13 September 2014
dari http://abkar178.blogspot.com/2013/09/aktiviti-kokurikulum.html
Azhar
Salleh. (2010). Pengelolaan Aktiviti. Dilayari pada 14 September 2014
dari http://gerkomarsah.blogspot.com/2010/08/pengelolaan-aktiviti.html
can i know the username? because i want to cite it
ReplyDelete