Friday, January 16, 2015

CONTOH TUGASAN PENSEJARAHAN MALAYSIA (SJH 3013)

1.0         PENGENALAN

Sejarah adalah satu disiplin ilmu yang mempunyai fungsi yang sangat penting terutamanya kepada negara kita yang masyarakatnya terdiri daripada berbilang keturunan. Berdasarkan pengetahuan sejarah membolehkan kita mengetahui latar belakang kepada sesuatu masalah, tindakan dan isu dengan tepat dan benar. Melalui sejarah kita akan dapat mengetahui dan memahami latar belakang negara Malaysia dan sentiasa mengambil iktibar daripada peristiwa yang pernah terjadi di negara kita. Sejarah boleh mengelakkan sikap melampau, dengan kata lain sejarah dapat memberi panduan dan menjadi guru yang memungkinkan kita terlepas daripada mengulangi kesilapan yang sama. Sejarah dapat memberi teladan, iktibar, menunjukkan batasan-batasan kerana melalui sejarah kita belajar daripada contoh-contoh yang pernah berlaku pada zaman lalu (Zainal Abidin, 1991).

Rentetan daripada itu, bidang penulisan merupakan salah satu bidang yang penting dalam disiplin sejarah. Sejak zaman-berzaman, manusia daripada pelbagai tamadun yang terbesar seperti Islam, China dan Eropah telah menghasilkan penulisan daripada pelbagai sudut. Orang yang menulis mengenai pensejarahan digelar sejarawan. Sebagai contoh, sejarawan dalam bidang politik, ekonomi, ketenteraan atau sosial. Demikian juga bentuk atau hasil penulisan mereka ada yang berupa sejarah politik, ekonomi, sosial atau ketenteraan. Lazimnya penulisan karya sejarah dihasilkan mengikut bidang dan kepakaran penyelidik masing-masing (Mohd. Yusof, 1988).

Tambahan pula, kedatangan imperialis Barat telah turut memberi kesan kepada perkembangan pensejarahan yang berjaya memupuk minat kepada masyarakat Melayu untuk  meminati dan menyedari kepentingan sejarah. Ini bermakna bidang penulisan sejarah telah mengalami satu perubahan dan mendapat satu suntikan baru dengan dapat mempelajari kaedah dan cara penulisan yang lebih baik. Bermula dari tempoh tersebut telah banyak berlaku perubahan dalam perkembangan sejarah sebagai satu disiplin ilmu. Realitinya kebanyakan karya mengenai Malaysia sama ada budaya atau masyarakat-masyarakat ditulis oleh penulis-penulis Barat.

            Oleh yang demikian, tugasan ini akan membincangkan tujuan dan corak penulisan pensejarahan Malaysia daripada perspektif penulisan kolonial serta faktor-faktor perubahan penulisan sejarah Malaysia daripada sentrik Eropah kepada sentri Malaysia. Akhir sekali membuat cadangan serta rumusan atau refleksi secara keseluruhan terhadap tugasan ini.

2.0         KONSEP PENSEJARAHAN BARAT

Dari sudut bahasa, pensejarahan diertikan sebagai karya atau penulisan berkaitan dengan sejarah, sumber sejarah adalah dokumen atau rekod sama ada dalam bentuk bertulis mahupun bercetak (Noresah, 2007).  Pensejarahan juga dikenali dengan nama historiogrifi iaitu merujuk kepada hasil-hasil kajian dan penulisan oleh sejarawan.

Dengan ini, pensejarahan Barat merujuk kepada penulisan sejarah negara yang dilakukan oleh penulis Barat berdasarkan konteks pensejarahan Malaysia. Manakala, penulis Barat pula merupakan pegawai-pegawai berbangsa Eropah dalam kalangan negara yang pernah menakluki Tanah Melayu seperti Portugis, Belanda dan British (Khoo Kay Kim, 1975). Sebagai contoh, setelah Portugis menakluki Melaka pada tahun 1511, maka  lahirlah beberapa orang pegawai Portugis yang menulis tentang Tanah Melayu seperti Tome Pires dengan bukunya yang bertajuk “Suma Oreintal”.

Kemunculan kuasa kolonial British di Tanah Melayu juga menyumbang dalam penulisan pensejarahan Barat di Tanah Melayu. Para pegawai British di Tanah Melayu telah bertindak sebagai seorang orientalis selain daripada menjadi seorang pentadbir di Tanah Melayu. Berdasarkan Kamaruddin (2007), minda orientalis dalam kalangan masyarakat berkulit putih Eropah dan Amerika Utara dibentuk oleh sistem pemikiran, kepercayaan dan ideologi Barat ketika mereka menjajah kawasan “oriental”. Oriental bermaksud satu jolokan untuk kawasan Asia termasuklah alam Melayu. Para orientalis Barat dalam kalangan pegawai kolonial di Tanah Melayu telah memainkan peranan penting mereka dalam mengkaji dan menyelidik mengenai masyarakat tempatan yang dijajah mereka dari segi bahasa, budaya, kesusasteraan, cara hidup dan segala macam yang berkaitan dengan masyarakat tempatan.

Terdapat beberapa pegawai kolonial British yang memainkan peranan penting dalam mengkaji dan melakukan penyelidikan mengenai masyarakat tempatan di Tanah Melayu, iaitu Stamford Raffles, R. O. Winstedt, R. J. Wilkinson, J .M. Gullick  dan J. Rigby (Siti Aisyah Binte Mohamed Salim dan Ungku Maimunah Mohd Tahir, 2014). Namun, W.G Shellabear merupakan satu daripada mubaligh-mubaligh Kristian yang memainkan peranan penting dalam menulis hal berkaitan pensejarahan negara kita. Mubaligh ini banyak mengkaji naskhah-naskhah kesusasteraan Melayu seperti Hikayat Hang Tuah, Sejarah Melayu, Hikayat Seri Rama dan lain-lain. Kesan daripada kemunculan tokoh penulis Barat yang menulis berkaitan pensejarahan Malaysia ini telah mewujudkan satu penulisan sejarah yang bercorak sentrik Eropah dalam pensejarahan negara.

Walaubagaimanapun, penulisan sejarah terhadap kita tidak terhenti begitu sahaja, malah berkembang pesat selepas era kemerdekaan oleh ahli akademik Barat yang melakukan kajian atau penyelidikan yang bersifat ilmiah. Hal ini juga telah memberi kesedaran kepada sejarawan tempatan untuk menghasilkan buku ilmiah tentang sejarah negara yang lebih terperinci dengan lebih banyak lagi. Terdapat beberapa buku ilmiah yang telah dihasilkan oleh ahli akademik Barat, iaitu A.C Milner (1982) dalam kajiannya iaitu Kerajaan: Malay Politics on the Eve of Colonial Rule, Carl. A. Trocki dalam penulisannya iaitu Prince of Pirates: The Temenggong Development of Johor and Singapore 1784-1885, R. Bonney (1974) dalam penulisannya iaitu Kedah 1771-1821: The Search for Security and Independence serta Andaya dan Andaya (1982) dalam penulisan mereka iaitu A History of Malaysia (Khoo Kay Kim, 1975).

3.0      TUJUAN PENULISAN KOLONIAL

Terdapat beberapa tujuan penting dalam penulisan kolonial di Tanah Melayu. Antaranya ialah:

3.1      Tujuan Ilmiah

Kemunculan universiti-universiti sejak era Renaissance di Eropah telah menggalakkan kegiatan ilmu yang semakin pesat. Perkataan ‘Renaissance’ berasal daripada perkataan Itali, renisciment yang bermaksud “kelahiran semula”. Lantas, kewujudan institusi-institusi seperti universiti telah menyebabkan masyarakat Eropah menjadi masyarakat yang berilmu pengetahuan kerana zaman itu menekankan keupayaan manusia berfikir untuk menyelesaikan masalah. Keupayaan ini juga telah didorong oleh semangat inkuiri atau semangat ingin tahu yang kuat. Dengan ini, keperluan ilmiah di negara mereka merupakan satu daripada tujuan penulisan oleh sebahagian tokoh kolonial di Tanah Melayu. Misalnya, kajian dan penulisan R. O. Winstedt berkaitan adat menggunakan ilmu hitam atau bomoh di Tanah Melayu ketika itu adalah untuk memenuhi tesisnya yang bertajuk “Shaman, Siava and Sufi: A Study of The Evolution  of Malay Magic” (Kamaruddin, 2007). Melalui penulisan tersebut, beliau telah dianugerahkan Ijazah DLitt. daripada Universiti Oxford pada tahun 1920 (Abu Talib Ahmad & Cheah Boon Kheng 1995).

3.2      Kajian Terhadap Masyarakat Tempatan

Sejak era penjajahan di Tanah Melayu, terdapat beberapa orang pegawai kolonial yang cuba membantu perkembangan pensejarahan di Malaysia dalam merangkumi pelbagai sudut yang tidak ditekankan dalam pensejarahan tradisional. Sebagai contoh, kebudayaan, amalan, adat resam dan cara hidup masyarakat di Tanah Melayu ketika itu. Pada tahun 1887, penulisan jurnal yang melibatkan aspek masyarakat di Tanah Melayu seperti bahasa, budaya, sejarah dan sebagainya telah dihasilkan oleh para pegawai kolonial. Jurnal tersebut merupakan jurnal keluaran khas yang dikenali sebagai Journal of The Royal Asiatic Society (Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, 2010).  Antara pegawai kolonial yang banyak menyumbang kepada kajian terhadap masyarakat tempatan ialah:

a)    Stamford Raffles – mengkaji naskhah undang-undang Melayu;
b)    R. O. Winstedt – mengkaji mengenai masyarakat Melayu berkenaan kegiatan ekonomi, hikayat penglipur lara dan tatabahasa Melayu;
c)    R. J. Wilkilson – mengkaji masyarakat Sakai, masyarakat Perak dan Undang-undang 99 Perak;
d)    J. M. Gullick – menulis tentang masyarakat tempatan semasa era perjuangan kemerdekaan.

3.3      Memahami Masyarakat Tempatan

Keinginan mereka untuk lebih memahami tentang masyarakat tempatan di Tanah Melayu pada masa itu menyebabkan para pegawai kolonial mengkaji dan menulis berkaitan dengan penduduk tempatan. Buktinya, R. O. Winstedt telah melakukan pelbagai kajian tentang kebudayaan dan adat resam masyarakat Melayu di Perak termasuklah yang melibatkan ritual seperti perbomohan sesuai dengan kedudukannya sebagai seorang pegawai pendidikan di Tanah Melayu pada ketika itu (Badriyah dan Liok Ee, 1975).

3.4      Laporan dan Tujuan Rasmi

Selain itu, tujuan penulisan kolonial tentang penulisan sejarah Malaysia adalah sebagai laporan dan utusan rasmi (Muhammad Yusoff Hashim, 1992). Hal ini kerana setiap perkara atau peristiwa yang berlaku di Tanah Melayu akan dilaporkan kepada pihak pentadbiran kolonial British. Pejabat Tanah Jajahan yang terletak di London memerlukan beberapa pegawai kolonial yang bertugas untuk melaporkan sesuatu peristiwa dan keadaan di Tanah Melayu  kepada pegawai atasan. Misalnya, Tok Janggut di Kelantan dianggap sebagai seorang penderhaka kerana menentang sistem pentadbiran British dan beberapa tokoh tempatan yang menentang British seperti Dato’ Bahaman dan Mat Kilau di Pahang, Mat Salleh di Sabah serta Rentap di Sarawak.

3.5      Mengangkat Martabat Penjajahan Kolonial di Tanah Melayu

Penulisan kolonial juga bertujuan untuk mengangkat martabat penjajahan kolonial di Tanah Melayu. Motif mentamadunkan manusia di Timur merupakan satu alasan penjajahan orang Eropah ke Timur. Dengan itu, membawa kemodenan dan ketamadunan di Tanah Melayu dari aspek kemajuan ekonomi, pendidikan, infrastruktur dan lain-lain adalah untuk membuktikan kehebatan pentadbiran penjajah kolonial. Seterusnya, mereka akan mencatat setiap kejayaan dan pencapaian yang telah berjaya dilaksanakan oleh pentadbiran mereka dalam penulisan sejarah secara terperinci supaya dapat mengangkat martabat bangsa Inggeris sebagai bangsa paling bertamadun dan berkuasa di dunia pada ketika itu. Buktinya dapat dilihat melalui penulisan Frank Swettenham (1907) dalam buku “British Malaya” yang menggambarkan cara dan tindakan beliau cuba menunjukkan kemampuan pentadbiran kolonial di bawah beliau sebagai Gabenor di Negeri-negeri Melayu Bersekutu (NNMB) pada waktu tersebut (Hazman, 2013).

3.6      Straits Branch of Royal Asiatic Society (SBRAS)

Sebuah pertubuhan yang bernama Straits Branch of Royal Asiatic Society telah ditubuhkan oleh pegawai kolonial di Negeri-negeri Selat (NNS) semasa pentadbiran kolonial di Singapura. Matlamat pertubuhan ini diwujudkan adalah untuk mengumpul segala maklumat yang berkaitan dengan Negeri-negeri Selat dan negeri-negeri Melayu sekitarnya sebagai dokumentasi dan penyelidikan terhadap masyarakat serta segala hal yang berkait dengan Tanah Melayu. Kini, SBRAS merupakan pertubuhan yang aktif menerbitkan jurnal berkaitan sejarah dan informasi berkaitan dengan Malaysia dan kini dikenali sebagai The Malaysian Branch of Royal Asiatic Society (MBRAS) (Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society, 2010).

4.0      CORAK PENULISAN PENSEJARAHAN KOLONIAL

Corak penulisan sejarah Malaysia berdasarkan perspektif Barat adalah bersifat sentrik Eropah. Antara ciri-ciri corak penulisan pensejarahan kolonial termasuklah:

4.1      Unsur Bias

Para pegawai yang menulis pensejarahan kolonial di Tanah Melayu cenderung untuk melakukan penulisan yang dilihat bias terhadap pentadbiran kolonial yang dianggap sebagai membawa pelbagai perubahan di Tanah Melayu. Hal ini kerana kebanyakan penyelidik dan penulis kepada pensejarahan kolonial di Tanah Melayu adalah terdiri daripada pegawai British (Khoo Kay Kim, 1975).

Unsur ini juga dapat dilihat melalui pengadilan moral ke atas tokoh-tokoh pejuang tempatan dalam penulisan pensejarahan kolonial. Para pejuang tempatan seperti Tok Janggut di Kelantan, Haji Abdul Rahman Limbong di Terengganu, Mat Kilau di Pahang dan lain-lain yang menentang pentadbiran kolonial British di Tanah Melayu dianggap sebagai penderhaka kerana kononnya menentang Sultan mereka sendiri walhal para pejuang tersebut menentang British dan bukannya Sultan mereka. Oleh itu, apabila munculnya penulisan sejarah yang bersentrikkan tempatan, baharulah para penentang British ini diangkat sebagai para pejuang.

4.2      Prinsip atau Kepercayaan yang Dianggap Benar

Menurut Kamaruddin (2007), pegawai-pegawai British di Tanah Melayu telah didoktrinkan dengan satu bentuk pemikiran, pandangan, penulisan, pemikiran dan penelitian yang direka bentuk oleh pelbagai institusi pendidikan dan latihan bagi pegawai awam dan swasta kolonial. Tanggapan rasmi, formal dan peribadi tentang betapa rendahnya martabat masyarakat dan budaya peribumi berbanding ketinggian dan martabat masyarakat dan budaya Barat adalah prinsip yang dipegang oleh setiap pegawai kolonial di Tanah Melayu. Oleh itu, tidak hairanlah jika penelitian dan tulisan mereka akan mewakili sudut pandang dan kepentingan kuasa kolonial serta mereka tidak perlu sensitif pada sudut pandang dan kepentingan masyarakat tempatan.

4.3      Sistem Perundangan Berasaskan Barat

J. Rigby yang mengkaji Undang-undang 99 Perak dan R. J. Wilkinson yang mengkaji Undang-undang Adat Perpatih dan Temenggung menolak undang-undang Melayu seperti Undang-undang 99 Perak dan beberapa yang lain sebagai sebuah undang-undang lengkap seperti ‘legal code’ dalam perundangan Barat. Mereka berpendapat bahawa undang-undang adat di Tanah Melayu hanya bersifat ‘digest’ atau ringkasan terhadap sebuah perundangan yang boleh diterima pakai seperti di Barat. Hal ini jelas menunjukkan bagaimana para penulis kolonial cuba melihat undang-undang adat di Tanah Melayu dari sudut perundangan kolonial sedangkan perkara ini adalah berbeza sama sekali (Jelani, 2008).

Selain itu, pegawai British seperti Frank Swettenhem (1907) juga ingin mengangkat kejayaan pentadbiran kolonial di Tanah Melayu. Beliau telah menghasilkan buku yang bertajuk “British Malaya” dan menceritakan sebahagian pengalamannya sebagai pegawai dan Gabenor di Negeri-negeri Melayu Bersekutu (NNMB) serta kejayaan campur tangan British di negeri-negeri Melayu.

4.4      Menolak Unsur Mitos

Penulisan sentrik Eropah dalam kalangan pegawai British dapat dilihat melalui ulasan R. O. Winstedt terhadap Hikayat Hang Tuah. Kewujudan Hang Tuah sebagai seorang Laksamana di Istana Melaka ditolak oleh beliau. Hal ini kerana beliau beranggapan kewujudan pengaruh sastera panji (epik Jawa) dalam Hikayat Hang Tuah menjadikan watak Hang Tuah tidak lebih daripada sekadar mitos seperti epik-epik Hindu-Jawa yang lainnya (Muhammad Yusoff Hashim, 1992).

4.5      Penggunaan Tarikh dan Kronologi

Dalam penulisan sejarah kolonial, penggunaan tarikh adalah amat penting dan tarikh adalah merupakan sebahagian daripada fakta sejarah (Hazman Azhar, 2013).

5.0  PERUBAHAN PENSEJARAHAN MALAYSIA DARIPADA KONSEP SENTRIK EROPAH KEPADA SENTRIK MALAYSIA

Sejak era penaklukan orang Eropah ke Timur, pensejarahan orang di Timur kebanyakan dipengaruhi dengan rangka kerja kolonial seperti yang berlaku di Tanah Melayu. Dalam kata lain, rangka kerja tersebut dikenali sebagai sentrik Eropah atau “European Centric”. Secara amnya, sentrik dikatakan sebagai satu pandangan, kecenderungan atau pendekatan yang tertumpu kepada sesuatu perkara atau objek. Sentrik merupakan satu unsur yang boleh digunakan dalam bentuk pendekatan atau tema yang diutamakan dalam sesuatu penulisan sejarah. Sebagai contoh, sentrik subjek terdiri daripada penulisan tentang politik, ekonomi sosial dan sebagainya. Manakala, penulisan yang bersentrikkan negeri atau kaum adalah seperti Barat sentrik, Malaysia sentrik dan sebagainya (Zainal Abidin, 1991).

            Lantas, penulisan sejarah Malaysia yang berunsur sentrik Malaysia bermaksud bahawa sejarah Malaysia yang dihasilkan itu ditulis dengan memberikan penumpuan kepada perlakuan orang Malaysia sendiri. Oleh itu, konsep sentrik Malaysia adalah berbeza dengan pensejarahan Malaysia yang menggunakan konsep sentrik Eropah. Hal ini kerana sentrik Eropah lebih mengutamakan seseorang tokoh atau segala kepentingan pihak Barat seperti sumbangan positif pihak kolonial kepada masyarakat di Tanah Melayu. Suatu perubahan telah berlaku terhadap pensejarahan Malaysia kerana penulisan yang menggunakan prinsip barat ini sering sahaja merendahkan ketepatan sejarah tradisional (Zainal Abidin, 1991).

5.1      Faktor-faktor Perubahan

Terdapat beberapa faktor yang membawa perubahan pensejarahan Malaysia daripada konsep sentrik Eropah kepada sentrik Malaysia. Antaranya ialah:

5.1.1   Timbul Kesedaran

Sejak timbulnya kesedaran tentang kepentingan penulisan semula sejarah Malaysia dalam kalangan penulis tempatan banyak kritikan dilemparkan terhadap golongan penulis yang bersifat sentrik Eropah. Hal ini kerana penulisan yang bersifat sentrik Eropah lebih mengutamakan penulisan tentang politik dan ekonomi sesebuah negeri berbanding dengan penulisan yang bersifat sentrik Malaysia yang lebih menumpukan terhadap persoalan-persoalan yang berkaitan dengan kemasyarakatan.

Walaubagaimanapun, terdapat penulis Barat yang menyeru agar bahan-bahan tempatan digunakan dalam penulisan sejarah Malaysia. Sebagai contoh, Sir Frank Swethenham melalui karyanya yang berjudul British Malaya (1906) yang menggunakan pendekatan sentrik Eropah. Namun, judul buku tersebut sudah memberi gambaran tentang isi kandungan, idea utama atau temanya yang sudah pasti tidak lari dari menghuraikan peranan dan kejayaan pihak kolonial British di Tanah Melayu. Walhal mereka sebenarnya cuba menonjolkan kehebatan sistem pentadbiran kolonial kepada masyarakat (Khoo Kay Kim, 1980).

5.1.2   Kritikan Terhadap Pensejarahan Tradisional

Faktor perubahan penulisan sejarah moden bersentrik Malaysia adalah disebabkan kritikan terhadap pensejarahan tradisional yang banyak mengagung-agungkan kaum kerabat golongan pembesar semata-mata. Contohnya, Ibrahim Yaakob yang telah berjaya mengangkat konsep "Melayu Raya" di dalam bukunya yang berjudul “Melihat Tanah Air”. Beliau dengan tidak segan silu mengkritik sikap golongan elit Melayu yang tidak mahu mengikut arus perkembangan perasaan orang-orang Melayu pada itu. Oleh yang demkikan, penulisan sejarah moden Tanah Melayu mulai mengambil kira aspek-aspek luar daripada kepompong istana dengan memasukkan unsur-unsur ekonomi dan sosial dalam kalangan masyarakat (Khoo Kay Kim, 1980).

5.1.3   Sikap Bias Dalam Pensejarahan Malaysia

Penulisan sentrik Malaysia banyak menggunakan sumber tempatan dan tafsirannya dilakukan menurut kaca mata tempatan dengan menumpukan kepada perlakuan orang-orang tempatan berdasarkan fakta-fakta tempatan. Manakala, penulisan sentrik Eropah pula adalah berdasarkan kepada sumber mengenai aktiviti-aktiviti pihak barat yang mudah diperoleh sebagai rujukan. la juga bersifat menyentuh tempat atau kawasan-kawasan tertentu yang berkepentingan kepada kerajaan kolonial. Kebanyakan hasil tulisan adalah berbentuk laporan rasmi atau penulisan yang mempunyai tujuan rasmi semasa penjajahan British di Tanah Melayu. Teks sejarah yang dihasilkan biasanya terlalu bias kepada pihak kerajaan iaitu pihak British. Contohnya, segala peristiwa-peristiwa perjuangan kemerdekaan oleh tokoh-tokoh tempatan pada zaman itu di gelar sebagai penderhaka atau pemberontak seperti  Tok Janggut di Kelantan, Haji Abdul Rahman Limbong di Terengganu, Mat Kilau di Pahang dan lain-lain yang menentang pentadbiran kolonial British di Tanah Melayu (Khoo Kay Kim, 1980).

5.1.4   Kebangkitan Semangat Nasionalisme

Penulisan sejarah Malaysia adalah bertujuan untuk membangkitkan semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat. Dengan itu, penulisan sentrik Malaysia telah mengagungkan perjuangan tokoh-tokoh tempatan yang telah bangkit menentang British dan menjadikan mereka sebagai wira dalam memerdekakan negara. Buktinya, Abdul Hadi Hassan yang terkenal sebagai seorang pejuang kebangsaan Melayu telah memainkan peranan dalam menyalakan perasaan cintakan bangsa dan nusa di kalangan penuntut Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI). Hasil tulisannya diterbitkan dan dijadikan sebagai buku teks di sekolah aliran Melayu 1950-an. Keadaan ini telah menimbulkan kebimbangan dalam kalangan penulis sentrik Eropah kerana takut segala usaha dan tindakan yang dilakukan oleh pihak kolonial adalah negatif bagi masyarakat di Tanah Melayu.

5.1.5   Perbezaan Pendekatan Yang Digunakan

Berdasaran Zainal Abidin (1991), orang Eropah telah diajar dan dibesarkan oleh tradisi, budaya, nilai dan norma-norma masyarakat Barat. Pegangan atau prinsip inilah yang telah mempengaruhi tindakan penulis kolonial untuk tidak meletakkan penghargaan terhadap sejarah Malaysia. Malah, pendekatan yang digunakan dalam menulis sejarah Malaysia adalah berbeza dari konsep sentrik Eropah dan sentrik Malaysia. Namun, kebanyakan penulis tempatan yang menulis mengenai sejarah Malaysia dipengaruhi oleh pendekatan sentrik Eropah kerana teknik, tema dan metodologi penulisan sejarah yang digunakan oleh penulis tempatan diperoleh daripada ilmu Barat.

5.1.6   Kesediaan Sumber Rujukan

Seterusnya, kita harus mengakui bahawa penulisan sejarah Malaysia secara keseluruhan dan berterusan sebenarnya masih belum pernah wujud dalam erti kata yang sebenarnya. Hal ini kerana penulisan sejarah Malaysia adalah bersifat topikal iaitu hanya menyentuh sesuatu tempoh atau sesuatu kawasan tertentu sahaja. Faktor  kesediaan sumber rujukan adalah punca berlakunya perkara ini. Rekod dan data mengenai aktiviti kolonial dikatakan lebih banyak dan mudah diperoleh berbanding dengan sumber tempatan yang terhad serta kurang nilai sejarahnya. Oleh itu,  penulisan sejarah moden telah muncul akibat perkembangan rasional dan objektif menurut pemikiran seseorang sejarawan (Khoo Kay Kim, 1980).

5.1.7   Sikap Kritis

Sikap kritis yang wujud telah menyebabkan timbulnya keinginan untuk menulis atau mencatatkan sesuatu perkara atau peristiwa berdasarkan kepada apa yang sebenarnya berlaku. Penulisan pada peringkat pra-Perang Dunia Kedua yang bersifat sentrik Eropah muncul akibat kedatangan pihak kolonial untuk meluaskan kawasan tanah jajahan adalah bertujuan untuk melicinkan serta memudahkan segala urusan pentadbiran penjajah serta untuk mendapatkan sokongan rakyat bagi menjamin kedudukan mereka sebagai penjajah di Tanah Melayu (Khoo Kay Kim, 1980).

5.1.8   Perubahan Masyarakat, Ekonomi dan Politik

Faktor lain yang mewujudkan penulisan sejarah berbentuk tempatan atau asia sentrik sebenarnya ialah faktor perubahan masyarakat, ekonomi dan politik seperti yang berlaku di Malaysia khususnya selepas Perang Dunia Kedua. Pasca Perang Dunia Kedua telah membentuk satu perubahan besar dalam penulisan sejarah Malaysia. Contohnya, perkembangan politik dan nasionalisme pada ketika itu telah menyebabkan sejarawan di Asia Tenggara meluaskan kajian dan penyelidikan mereka kepada teknik-teknik penulisan barat dan maju dalam penulisan sejarah berbentuk moden (Khoo Kay Kim, 1980).

5.1.9   Faktor Penjajah

Perkembangan politik dalam kalangan penduduk Tanah Melayu telah digalakkan pada zaman pendudukan Jepun. Kemudian, timbul kesedaran nasionalisme yang kuat dalam kalangan masyarakat tempatan untuk menentang penjajah. Untuk mewujudkan penulisan yang bersifat Malaysia sentrik sebenarnya boleh dikaitkan dengan keperluan bagi membina negara bangsa berikutan kemerdekaan yang baru dicapai. Oleh itu, penulisan tempatan sentrik adalah lebih berorientasikan kepada budaya ketimuran, berdasarkan aktiviti masyarakat peribumi dan tempatan, melihat tindakan yang dilakukan dan dialami oleh orang-orang tempatan serta tindakan dan reaksi mereka terhadap kuasa pihak kolonial (Khoo Kay Kim, 1980).

RUMUSAN

Tuntasnya, sejarah merupakan satu medium penting dalam memupuk perpaduan dalam kalangan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Sejarah juga mampu membantu kita sebagai rakyat Malaysia mengelak daripada mengulangi kesilapan yang sama. Contohnya, penjajahan kuasa asing ke atas tanah air kita sendiri. Dengan ini, bidang penulisan sejarah adalah satu daripada aspek yang dapat membantu kita dalam mencari fakta yang betul dan sahih.

            Penulisan sejarah negara dari perspektif kolonial banyak memaparkan kehebatan yang dimiliki oleh pihak kolonial dari segi pentadbiran. Kehebatan yang ditonjolkan oleh pihak kolonial akan mengukuhkan dan mengagungkan martabat orang Eropah di mata dunia. Justeru, martabat masyarakat Timur khususnya di Tanah Melayu akan dipandang rendah oleh masyarakat lain.

            Oleh yang demikian, penulis sejarah tempatan bangkit untuk mengubah dan menulis semula sejarah negara mengikut perspektif sentrik Malaysia. Terdapat beberapa faktor seperti timbul kesedaran, kebangkitan semangat nasionalisme, kesediaan bahan rujukan dan lain-lain telah mempengaruhi perubahan pensejarahan Malaysia daripada konsep sentrik Eropah kepada sentrik Malaysia.

REFLEKSI

Bersyukur ke hadrat Ilahi kerana saya dapat menyiapkan tugasan ini dalam masa yang telah ditetapkan. Saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada .............................................. atas sokongan dan bimbingan dalam pelaksanaan tugasan ini.

            Berdasarkan tugasan ini, saya berpendapat bahawa sejarah merupakan suatu peristiwa yang telah berlaku pada masa lampau dan menceritakan jatuh bangun sesebuah tamadun. Sebagai rakyat Malaysia, adalah penting bagi saya mengetahui latar belakang dan cerita sebenar di sebalik usaha membangunkan dan memerdekakan negara Malaysia. Dengan ini, saya perlu melakukan penyelidikan tentang penulisan sejarah Malaysia.

            Namun, kebanyakan penulisan sejarah Malaysia ditulis oleh pegawai kolonial dan bersifat sentrik Eropah. Persoalannya, adakah pensejarahan Malaysia dari aspek penulisan kolonial ini memberikan kesan yang positif atau negatif terhadap masyarakat di Malaysia? Tugasan ini mendedahkan sifat dan sikap sebenar pihak kolonial pada masa lalu. Buktinya, mereka hanya ingin menonjolkan kehebatan mereka dan menindas serta merendahkan martabat masyarakat kawasan taklukannya seperti di Tanah Melayu.

            Kemudian, saya amat terpegun dengan usaha penulis tempatan yang berusaha menulis semula sejarah Malaysia mengikut perspektif tempatan. Hal ini menunjukkan penulis tempatan sedar akan kepentingan mewujudkan penulisan sejarah berasaskan pandangan masyarakat tempatan. Dengan ini, kehebatan dan keunggulan yang terdapat di Malaysia khususnya dapat ditonjolkan kepada masyarakat luar dari pelbagai aspek. Oleh itu, masyarakat luar tidak lagi memandang rendah akan masyarakat Malaysia akibat penulisan sejarah yang bersifat sentrik Eropah.

Seterusnya, sebagai seorang penulis sejarah negara, kita mestilah bersifat jujur dalam melaksanakan tugas supaya tidak bersifat bias. Penulisan sejarah seharusnya dinilai melalui pelbagai aspek dan tidak hanya mementingkan beberapa aspek tertentu. Contohnya, pihak kolonial hanya mementingkan kehebatannya dalam sistem pentadbiran. Begitu juga dengan penulis tempatan ketika dahulu yang hanya mengagungkan kaum kerabat istana sahaja.

Walaubagaimanapun, pensejarahan dari aspek kolonial juga memainkan peranan penting dalam pensejarahan Malaysia. Hal ini kerana ia telah menjadi bahan rujukan, mempunyai bilangan yang banyak serta mudah diperoleh dalam membuat kajian tentang sejarah Malaysia. Dengan ini, penulis sejarah tempatan tidak akan lari  daripada membuat rujukan berdasarkan pensejarahan negara yang bersifat sentrik Eropah.

Akhir sekali, saya berharap suatu hari nanti saya boleh menjadi salah seorang yang mengkaji dan menulis tentang sejarah pembentukan Malaysia. Melalui tugasan ini, saya mendapati penulisan sejarah yang bermutu mestilah mengambil kira pandangan  daripada kedua-dua pihak seperti pihak kolonial dan penulis tempatan. Lantas, sebuah penulisan sejarah yang mantap akan dapat dihasilkan.






RUJUKAN

1.         Buku
Abu Talib Ahmad & Cheah Boon Kheng. (1995). Isu-isu pensejarahan: Esei penghargaan kepada Dr. R. Suntharalingam. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.

Badriyah Haji Salleh Dan Liok Ee. (1975). Alam pensejarahan dan pelbagai perspektif. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Khoo Kay Kim. (1975). Pensejarahan Malaysia. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.

Mohd. Yusof Ibrahim. (1971). Pengertian sejarah. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti.

Mohd Yusof Ibrahim. (2000). Ilmu sejarah: Falsafah, pengertian dan kaedah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Putaka.

Muhammad Yusoff Hashim. (1992). Pensejarahan Melayu: Kajian tentang tradisi sejarah Melayu nusantara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Muhd. Yusof Ibrahim dan Mahayuddin Haji Yahaya. (1988). Sejarawan dan pensejarahan: Ketokohan dan karya. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Noresah binti Baharom. (2007). Kamus dewan (Edisi keempat). Kuala lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

2.         Internet
Hazman Azhar. (2013). Nota SJH3102 Bab5 Pensejarahan Perspektif Kolonial. Dilayari pada 10.09.2014 dari http://www.scribd.com/doc/141465970/Nota-SJH3102-Bab5-Pensejarahan-Perspektif-Kolonial

Hazman Azhar. (2013). Nota SJH3102 Bab6 Persoalan Malaysia Sentrik. Dilayari pada 10.09.2014 dari http://www.scribd.com/doc/141618899/Nota-SJH3102-Bab-6-Persoalan-Malaysia-Sentrik

Muhd Yusof Ibrahim. (1998). Kesultanan melayu Melaka 1400 (?) - 151l: Pensejarahan dan kesejarahan. Dilayari pada 10.09.2014 dari http://myrepositori.pnm.gov.my/bitstream/123456789/1719/1/MDSS_1998_Bil.26_1.pdf

Zainal Abidin bin Abdul Wahid. (1991). Sejarah Malaysia: pentafsiran dan penulisan. Dilayari pada 10.09.2014 dari http://library.perdana.org.my/Digital_Content/NLM/Batch4/DVD02/27-10/M959.5ZAISejarahMalaysiaPentafsirandanPenulisan%5BZainalAbidinbinAbdulWahid%5D.pdf

3.         Jurnal
Khoo Kay Kim. (1980). Pensejarahan Melayu Yang bersifat Perjuangan Sebelum Dan sesudah Merdeka. JEBAT, Bil. 10

Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society. (2010). Journal of The Straits Branch of The Royal Asiatic Society July 1878. Dilayari pada 10.09.2014 dari http://www.mbras.org.my/journal.html

Nadzan Harun. Suatu pandangan awal terhadap sejarah lisan dalam konteks pengkajian sejarah Malaysia. Dilayari pada 10.09.2104 dari http://journalarticle.ukm.my/520/1/1.pdf

Siti Aisyah Binte Mohamed Salim & Ungku Maimunah Mohd Tahir. (2014). Membaca perwatakan Stamford Raffles menggunakan pensejarahan baru: Analisis dua teks. Jurnal Melayu Jilid 12(1), ms 1-13.





No comments:

Post a Comment